Redaksjonssjef for Dagsrevyen, Hanna Thorsen

Vekst for Dagsrevyen: – Har en viktig posisjon

Dagrevyen vokser kraftig hos de eldste, men når også flere unge enn før. 

Publisert Sist oppdatert

I fjor hadde Dagsrevyen en samlet nedgang i seertallene, selv om de hadde digital vekst. I år har de en samlet vekst på ni prosent i de første 24 ukene, forteller redaksjonssjef for Dagsrevyen, Hanna Thorsen.

– Vi ser at vi øker både digitalt og kringkastet. Og man kan mene mye om det, det er nok en kombinasjon av nyhetsbildet, og at Dagsrevyen har en viktig posisjon, sier hun til Medier24.

Thorsen legger til at de også ser en vekst etter at de fikk nytt studio og ny visuell profil.

Vokser blant yngre

I Medietilsynets Allmennkringkastingsrapport for 2024 kommer det fram at seertallene for Dagsrevyen lineært sank fra 477.000 i 2023, til 444.000 i 2024. Samtidig økte seertallene for Dagsrevyen i strømmetjenesten, fra 38.000 i 2023 til 40.000, men samlet er det en nedgang.

Så langt i år er tallet 530.000 totalt, mot 486.000 på samme tid i fjor. 

Prosentmessig er endringen størst i aldersgruppen 10–19 år, hvor det er en økning på 62,5 prosent, etterfulgt av 20–29 som har en vekst på 37,5.

Den største veksten er likevel i den eldste målgruppen, 70–79 år, som vokser med 17.000.

– Selv om fremdeles sliter med å nå de yngste, ser vi at vi når de unge voksne. Og så har NRK TV generelt en noe yngre demografi.

Samtidig har en stor andel av seerne i aldersgruppen 60–69 år, tatt steget over til digitale flater. På samme tid i fjor hadde aldersgruppen 15.000 digitale seere, mens tallet i år er 28.000. Samlet sett har aldersgruppen en svak økning.

– Vi ser også at vi generelt har økning i bruken av NRK TV.

Slår ut både digitalt og lineært

Thorsen forteller at 60 prosent av de som følger Dagsrevyen digital, ser direkte, mens 40 prosent ser i ettertid.

– Det viser at live er viktig, sier Thorsen.

De ser også tydelig vekst på de store nyhetsdagene.

– Det er interessant at det slår ut både digitalt og lineært.

– Vi ser også at noe så banalt som været spiller inn, om man velger å bruke tid på sendingen heller enn å være ute. En kald forsommer på Østlandet har hatt effekt, sier hun.

Thorsen legger til at TV-tittingen generelt går ned om sommeren.

– For Dagsrevyen har det alltid vært best på vinteren. Men vi ser at de sesongbaserte svingningene vi ser lineært, har vi ikke på samme måte digitalt. Der er seedingen mer jevn.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS