– Mediene har vært altfor dårlige til å lytte til publikummet sitt

Det norske prosjektet Demo får økonomisk støtte fra danske Zetland for å finne ut om det er behov for et nytt medie i Norge.

Publisert

Danske Zetland har det siste året hintet om ekspansjon til Norge. Nede på Filipstadkaia i Oslo jobber tre personer med å finne ut om ekspansjonen kan bli en realitet.

1. juni flyttet Ingrid Tinmannsvik og Helle Hoås inn i bygget. I høst kom Bendik Mondal inn.

– To genier. To briljante mennesker som på ulike måter vet hvordan man forteller historier som samler folk og bringer oss fremover, sier Tinmannsvik til Medier24.

I dette bygget på Filipstadkaia holder Demo til.

Tinmannsvik har jobbet i ni år i NRK, sist som redaksjonsleder for Ung-redaksjonen. Før det ledet hun et stort prosjekt for å bringe flere nyanser inn i journalistikken og gjøre den mer konstruktiv, forklarer hun.

– Det er så mange som kjenner på at nyhetsmedier overvelder dem med klikkoverskrifter og alt som ikke funker her i verden. Vi glemmer at vi også må snakke om løsningene på problemene vi står overfor, sier hun.

Hun så at hun bare kunne komme så langt, og kjente på behov for å gjøre noe mer. 

– Da kom jeg i snakk med Zetland, og vi begynte å snakke om hva som er mulighetene i Norge. Det føltes veldig fort som meningen med mitt liv, forteller hun.

Zetland-modellen

Zetland startet opp i Danmark i 2016. I stedet for løpende nyhetsbilde, publiserer de heller få, men nøye utvalgte saker. De satser tungt på lyd, og bikket nylig 50.000 «medlemmer» - mange av dem unge.

Tidligere i år gikk de inn i Finland med Olli Seuri.

Med økonomisk støtte fra nettopp Zetland skal de finne ut hva behov i Norge er, med navnet Demo.

– Vi har pratet med over 200 nordmenn de siste månedene. Fellesnevneren er at de føler seg undervurdert av mediene i dag. De savner noen som hjelper dem med å se hva som betyr noe og ikke betyr noe i den endeløse strømmen av oppdateringer, forklarer hun.

De gamle Evergood-lokalene deles med flere som jobber i mediebransjen.

InFact har gjort en representativ undersøkelse for Demo i august. Ifølge Tinmannsvik viser den at én av to nordmenn mener nyhetsmediene bidrar til mer konflikt i samfunnet.

Undersøkelsen viser også at nordmenn frustrerer seg over klikkoverskrifter, sensasjonsjournalistikk, overdrevent fokus på konflikter og journalister som har bestemt seg for en vinkel på forhånd.

– Der har jeg selv vært en del av problemet. Nå vil vi være en del av løsningen, sier hun, og legger til:

– Vi tror det er rom for mye mer nysgjerrighet og undring i journalistikken.

2026?

Hva som blir det potensielle mediet i Norge er for tidlig å si. Først har de mål om å invitere folk inn for å være med på å skape noe med Demo. 

De mener det er viktig å få oversikt over hvilke temaer folk synes er underdekket, og hvordan Demo kan bli en verdifull del av hverdagen til folk.

– Vi håper å komme i kontakt med titusener nordmenn de kommende månedene, for å stake ut den kursen. Vi tror virkelig at framtidas medier bygges i fellesskap. Det er det viktigste for oss nå, sier Tinmannsvik.

Trioen har allerede fått mange tilbakemeldinger fra folk.

– Mediene har vært altfor dårlige til å lytte til publikummet sitt. Jeg har vært en del av det problemet selv. Vi er litt arrogante. Vi har drevet mye med enveiskommunikasjon. Tiden er inne for å lytte bedre til hverandre, fortsetter hun.

Både lokale, regionale og riksmedier har de siste årene satset på video i høydeformat. Ikke direkte feil, mener Tinmannsvik.

– Det er mye gøy som kan fortelles på visuelle måter, men å bare la algoritmene styre måten vi forteller historier på, det tror jeg ikke er riktig, sier hun.

Hennes erfaring med journalistikk for unge er at de har lyst til å gå i dybden.

– Alt er ikke bare et problem med sosiale medier heller. Vi kan lære av måten man har klart å være mer personlig, mer ærlig, og tatt folk med på sin egen undring mens man forteller historier. Det kan vi bruke inn i mediene i mye større grad.

– Når skal dere redde verden, da?

– Innen 2026. Vi er håpløse idealister, eller håpefulle idealister som virkelig tror at vi alle kan gjøre et lite eller stort forsøk på å bidra til en offentlig samtale som fungerer bedre.

I dette rommet klekkes muligens Norges neste medie.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS