Flere leser nyheter på mobilen. Og fremdeles leser 8 av 10 aviser hver dag.

Flere leser nyheter på mobilen: TV2.no øker mest digitalt

VG holder fortsatt tronen som landets største mediehus.

Publisert

Mobiltelefonen er den digitale driveren for norske nettaviser. 72 prosent av besøkene til norske mediehus skjer nå via mobilen. Det viser de ferskeste lesertallene fra MBL, som ble offentliggjort onsdag.

Se tallene nederst i saken.

TV 2 og Dagbladet har størst digital vekst i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med samme periode året før. TV2.no har økt fra 957 000 netto lesere til 1,1 million, en økning på 17 prosent.

Høyeste målt tall

Det er TV2.no-sjef Derek Andrè Bjølgerud svært fornøyd med.

– Det er ikke noe annet å si enn at det er utrolig stats. Den satsingen vi har gjort i TV 2 og de flinke folkene har gitt konkrete resultater for TV2.no som nyhetsnettsted, sier han til Medier24.

Han legger til at den største veksten har kommet de to siste kvartalene.

– Og det er de høyeste tallene vi har målt noen gang. Men vi slapper ikke av for det, vi ser videre.

Aftenposten er landets største papiravis og VG er fortsatt landets største mediehus.

– Lesertallene bekrefter den solide og viktige posisjonen norsk journalistikk har i befolkningen. Bruken av norske medier er fortsatt høy, og viser at nordmenn er opptatt av å holde seg oppdatert i et skiftende verdensbilde og en usikker økonomisk situasjon, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.

Fortsatt høy dekning

De ferske lesertallene fra Kantar viser økt bruk av digitale flater for norske nettsteder. Den totale digitale veksten er på 4 prosent og mobil som kanal går frem 6 prosent fra fjerde kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022.

81 prosent leste minst én avis digitalt eller på papir daglig i 2022. Samtidig fortsetter tilbakegangen for papiravisene, og lesing av avisenes papirutgaver går samlet sett tilbake med 6,4 prosent.

Nisjeavisene har en tilbakegang på 1,9 prosent, likevel øker papirutgavene til Vårt Land og Finansavisen.

Den totale dekningen på tvers av papir og digitalt er fortsatt høy, og 8 av 10 nordmenn leser en avis enten digitalt eller på papir hver dag. 1 av 3 leser en papiravis, mens 3 av 4 er innom en nettavis i løpet av en dag.

VG er fremdeles det største nyhetsnettstedet med en daglig dekning på 2 millioner personer, etterfulgt av NRK med 1,5 millioner, Dagbladet med 1,4 millioner og TV 2 med 1,1 millioner. TV 2, Dagbladet og Nettavisen øker mest i perioden, med hhv. 170 000, 92 000 og 31 000 digitale lesere.

Aftenposten er den største papiravisen med 264 000 lesere, etterfulgt av VG med 120 000 og Klassekampen med 109 000.

Powered by Labrador CMS