På bildet: Ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen
Ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen.

Forventer røde tall i år: – Konkurransen er knallhard

Nedgang i annonseinntekter preger fjorårets resultat for Varden.

Publisert Sist oppdatert

Avisa Varden endte fjoråret med et driftsresultat på -2,1 millioner kroner. Det viser årsregnskapet for 2024.

Det er en liten forbedring fra året før, da driftsresultatet endte på -3,6 millioner kroner.

Inntektene gikk noe ned, fra 78,5 millioner kroner til 75 millioner kroner. Kostnadene gikk også ned, fra 82,1 millioner kroner i 2023 til 77,1 millioner kroner i 2024.

– Det var et år som er litt tilsvarende for mange andre, med ganske markant nedgang på annonseinntektene, sier ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen.

Han forteller at de hadde nullvekst på brukerinntektene totalt sett, men en god økning på digitale brukerinntekter.

At kostnadene har gått ned skyldes ifølge Thorsen lavere kostnader knyttet til trykk og distribusjon.

– Så langt i år har vi en økning på 15-16 prosent på digitale brukerinntekter, mens kostnader knyttet til print fortsetter å gå ned. Det er jo egentlig et tegn på at den digitale transformasjonen er på riktig kurs. Det er som det skal være, forklarer han.

Ser endring

Thorsen forteller at i 2024 hadde de fortsatt en overvekt av inntekter totalt fra print, både på annonse og brukerinntekter. I 2025 ser han endring.

– Jeg tipper at vi i 2025 kommer til å ligge omtrent 50/50 på inntektsfordelingen. Det er også en positiv dreining, fordi utviklingen på print er som den er. Den er vanskelig å gjøre noe med, sier han.

Han skulle gjerne sett at overgangen med å flytte brukeren over på det digitale gikk raskere.

– Men samtidig er det viktig for oss å ta vare på både print-abonnentene og print-inntektene så langt det går. Det er ikke noe mål i seg selv at de skal være lavest mulig. Det er selvfølgelig et mye viktigere mål å øke brukerinntektene og bevare inntektene fra print. Det opplever jeg at vi er gode på, sier han, og fortsetter:

– Så handler det meste om å øke digitalt. Vi hadde en ålreit vekst i 2024, så ser vi at den er enda større i 2025. Det er jeg veldig happy med.

Økte prisen

Thorsen forteller at de tjener fortsatt penger på papiravisen, som de fortsatt gir ut seks dager i uka. I fjor økte de prisen på print.

– Vi ser at printabonnentene er både lojale og vil ha print-produktet, men kostnadene for hver enkelt papiravis øker for hvert år, jo færre aviser man skal trykke og distribuere. Da må vi nødvendigvis justere prisen også, sier han.

– Eller frekvensen?

– Ja, men så har vi valgt i likhet med flere andre medier i regionen å opprettholde seksdagersfrekvensen.

Lønnsomheten i produktet må de se på hele tiden. Men de ser at reduksjonen i antall papirabonnenter har flatet noe ute.

– Det er ikke så mange som har seksdagsfrekvens igjen nå. Hva man gjør med printfrekvensen må man hele tiden vurdere. Men enn så lenge har vi en lønnsomhet på print som har gjort at vi har valgt å opprettholde det, sier han.

Budsjetterer med minus

Varden har i sommer ansatt flere journalister. Thorsen anslår en økning i lønnskostnader på 17-18 prosent.

Han forteller at de har budsjettert med underskudd i år - helt etter planen, forteller han.

– Vi har rekruttert flere nye som vi har gjort for å lage et bedre produkt, for å styrke oss i konkurransen, sier han.

Det han ønsker å oppnå med investeringen er å lage bedre innhold, være mer synlig og styrke avisen i den lokale konkurransen.

– Konkurransen er knallhard, med en veldig skarp og god konkurrent. Da må vi hevde oss, og det ser vi litt resultater av allerede, faktisk, sier Thorsen og viser til økning i digitale brukerinntekter.

– Det koster litt også, men vi har et konsern i Polaris Media som backer oss på det.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS