Hanne Nistad Sekkelsten, direktør juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Hanne Nistad Sekkelsten, direktør juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Discovery brøt sponsorregler: Medietilsynet fant flere brudd

TV-selskapet Discovery får et gebyr på 300 000 kroner frå Medietilsynet etter å ha brutt regelen om identifisering av sponsor ved flere anledninger. 

Publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres.

I forbindelse med et planlagt tilsyn med TVNorge i fjor høst, avdekket Medietilsynet flere brudd på regelen på varighet for sponsoridentifiseringer. 

Bruddene ble funnet i programmene «Kongen befaler», «16 ukers helvete» og «Jaget».

I tillegg inneholder sponsoridentifiseringen for filmen «Wonka» ulovlig tilleggsinformasjon i for av utsagnene  «Årets julefilm» og «på kino fra 8. desember». 

Det er ikke lov å ha slagord, utsagn eller egenskaper ved produkter eller tjenester på slike plakater. 

– Hovedsformålet med sponsoridentifiseringer er å opplyse om at programmet er sponset, slik at seerne kan være ekstra årvåkne i møte med det redaksjonelle innholdet. Det er klare regler for kor lenge sponsorer kan identifisere i program og hva slags tilleggsinformasjon som kan stå på på sponsorplakater, forteller Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Enig i Medietilsynets vurderinger

Kringkastingsloven tillater at hver enkelt sponsor kan bli identifisert i totalt ti sekunder for hver hele time programmet varer. I de kontrollerte programmene, ble sponsorene identifisert i det dobbelte, 20 sekunder i løpet av en time. 

Discovery opplyser til Medietilsynet at bruddene ikke var tilsiktet. Selskaoet viser til at de med en gang satte i gang tiltak og feilen ble rettet opp. Samtidig gjennomførte selskapet en grundig gjennomgang av framtidige timeplaner og rutiner. 

Får gebyr etter gjentatte tilfeller

Størrelsen på gebyret blir fastsatt av Medietilsynet etter ei totalvurdering. Blant annet er det sett på hvor gruve bruddene er og hvor store sponsormidler produksjonen har fått. 

Medietilsynet har også lagt vekt på at Discovery har brutt reglene flere ganger de siste året. Derfor ble gebyret 300.000 kroner. 

– Av hensyn til seerne er det viktig at reglene om identifisering av sponsor blir fulgt. Dette er regner som Discovery er godt kjent med, og de har fått advarsel for brudd på disse tidligere. Medietilsynet har derfor vurdert at et gebyr er den rette sanksjonsformen denne gangen. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS