Eirik Winsnes, kommersiell direktør i Aftenposten.

– Kan ikke jobbe med én løsning for å nå de unge

Du må bruke hele verktøykassa, mener Eirik Winsnes, kommersiell direktør i Aftenposten. 

Publisert Sist oppdatert

(PRESSENS HUS): Flere unge har tilgang på avisabonnement, og NRK tar igjen riksavisene som foretrukket nyhetskilde, viser årets «Betaling for nyheter»-rapport fra Mediebedriftenes Landsforening. 

Rapporten ble diskutert på MBLs Markedsdag på Pressens hus. I panelet var Ingrid Skogrand, Konserndirektør nyhetsmedier Amedia, Eirik Winsnes, kommersiell direktør Aftenposten og Ida Falck Olsen, Nettsjef TV 2.

Winsnes sier funnene i rapporten stiller store krav til mediebransjen. 

– Det er tydelig at de grepene som har gitt oss den veksten vi har hatt de siste ti årene, vil ikke ta oss fremover de neste ti årene. Så fremover blir det viktig å se på relevante priser, formater og eksperimentere. 

«the holy grail»

Selv om rapporten viser at flere unge har tilgang til et avisabonnement, er jakten på de unge brukerne hard. 

– Jeg tror ikke du kan jobbe med én løsning for å nå de unge, du må bruke hele verktøykassa. 

Han påpeker at unge også ikke er ensartet, men i ulike livsfaser. 

 – Så blir formater ofte «the holy grail», og det er bra med formater, men det er også andre ting som er viktige for om unge vil bruke og bli hos oss, sier Winsnes og peker på at unge ofte vil konsumere nyheter mens de gjør andre ting. 

– I tillegg har de ikke samme betalingsvilje. Så kan man enten «huffe» seg over det, eller gjøre noe med det. Vi vet at det er mange som vil ha Aftenposten, men ikke vil betale 3-400 kroner i måneden. Så derfor har vi laget litt smalere produkter, som treffer yngre. 

Tilgang koster

Amedia har også åpnet opp for yngre lesere, og tilbyr +Alt gratis til alle mellom 15-20 år. Skogrand sier satsingen har gått «sjokkerende bra», og at de nå har fått 70.000 innloggede. 

– Jeg tenkte jeg skulle ta av meg hatten om vi fikk 10.000 til jul, sier Skogrand. 

Hun påpeker at det ikke betyr at de har 70.000 daglige brukere i aldersgruppen, men at de har kommet over den første barrieren. 

– Men det skal ikke stå på tilgangen til avisen. Så er det slik at selv om det er forfriskende, koster det. Og det vesentlige blir i hvilken grad vi har rammene for å kunne fortsette med dette. 

Mer direkte respons

I undersøkelsen er det også spurt om hvem man får nyheter fra på sosiale medier. Da peker mange på TV 2. 

Falch-Olsen sier at sosiale medier er en god måte for TV 2 å nå ut med innholdet sitt på. 

– Det er også en måte å få direkte respons på. Vi ser når brukerne er fornøyde, og vi ser når de ikke forstår hvilke valg vi har tatt. Og så sikrer vi at unge får et godt forhold til oss, og ser hva vi kan tilby. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS