Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

Ser stor økning i PFU-klager – nå kan det bli endringer

PFU har mottatt nesten hundre flere klager hittil i år enn på samme tid i fjor.

Publisert

– Særlig gjennom høsten har vi sett en ganske stor økning i antall klager. Det gjør også at PFU får mange og tunge saker på sitt bord, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen.

Hun orienterte styret i oktober om økt klagemengde for Pressens faglige utvalg (PFU), som også går utover saksbehandlingstiden. Ifølge protokollen ble det uttrykt bekymring for at behandlingstiden skal fortsette å øke.

Den 30. november i 2024 lå antall klager for 2024 fram til da på 672. I år er det tilsvarende tallet 769. Under fredagens styremøte ble det skissert mulige veier videre.

– Det var en god diskusjon hvor styret var tydelig på at vi må sikre en god klagemulighet og styrke PFU-ordningen fremover. Det var veldig tydelige signaler på at dette er noe av det viktigste vi gjør, sier Floberghagen.

Kortere frist

Blant de ulike mulige tiltakene Norsk Presseforbund vil utforske, finner man en kortere klagefrist. I dag er den på seks måneder. I sakspapirene til fredagens styremøte ble det skissert tre måneder som en mulig løsning.

Begrensninger på klagetekstens omfang og tilsvarsrunde er andre tiltak som vil vurderes, samt minnelig ordning.

– Vi mener antall minnelige ordninger er for lavt. Det burde være mulig at flere saker ble løst mellom partene, utenom PFU-behandling, sier Floberghagen.

Hun har fått i oppdrag om å legge fram en ny sak på neste møte, som er 20. mars. Hvis det blir endringer, må også PFU-vedtektene endres, opplyser hun.

Opp mot tusen sider

Ifølge Floberghagen leser utvalgsmedlemmene seg opp på rundt tusen sider til hvert møte - i stor grad på frivillig basis.

– Det er mye, og klagene er ofte store og kanskje også ofte for store. Det blir mye gjentakelse i både klage og tilsvar, forteller hun.

I tillegg opplever de at en del av klagene er KI-generert.S

– Vi tror KI gjør at vi kommer til å motta flere klager, også fremover. Det kan ha både positive og negative sider ved seg, men vi må være sikre på at vi klarer å håndtere det, utdyper hun.

– Jeg vil ikke dramatisere situasjonen, men det er mye. PFU er et hardtarbeidende utvalg, men det er også begrenset hvor mye sakspapirer man kan forvente at de skal håndtere.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS