Olav T. Sandnes, administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2.

TV 2 får advarsel fra Medietilsynet

TV 2 brøt reglene om merking av produktplassering under visning av fotball i Eliteserien. Nå har tv-kanalen fått en advarsel fra Medietilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Regelbruddet ble avdekket av Medietilsynet i forbindelse med TV2s sending av en fotballkamp mellom Rosenborg og Vålerenga i Eliteserien for menn i mai i år.

Synliggjør hvem som har betalt

Sendingen inneholdt ikke tydelig informasjon om at den hadde produktplassering, slik regelverket krever.

– Disse reglene er til for å gjøre seerne oppmerksomme på at en eller flere annonsører har betalt for at et produkt, en tjeneste eller et varemerke skal være synlig i programmet, sier Hanne Sekkelsten, avdelingsdirektør i Medietilsynet.

Har rettet opp

TV 2 har opplyst til Medietilsynet at de har rettet opp feilen slik at merking av sendinger fra fotballkamper som inneholder produktplassering nå er på plass.

Ifølge kringkastingsloven er produktplassering tillatt i enkelte programkategorier, blant annet i sportsprogram og lette underholdningsprogram. 

Seerne skal da gjøres tydelig oppmerksomme på at programmet inneholder produktplassering, både når programmet begynner, når det slutter, og etter et reklameavbrudd.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS