– Det er nesten umulig å samle internasjonale stillinger i et Finn-søk, fordi det er så bredt spekter. Så den jobben med å samle de stillingene må noen gjøre, og det gjør vi nå, sier ansvarlig redaktør i Panorama Nyheter, Emil André Erstad.
Denne uken lanserer de en egen stillingsportal og eget nyhetsbrev.
– Det er en veldig god modell som andre har gjort før oss, og nå gjør vi det på vårt felt. Det er en del av strategien om at Panorama skal være uunnværlig i hverdagen til den internasjonalt orienterte leseren, sier Erstad.
Tidligere fantes det en egen stillingsportal for globale stillinger. Der var det stillinger for internasjonale organisasjoner, diplomater, utenrikstjeneste og bistandsorganisasjoner, forteller han.
– Da den forsvant, forsvant den felles møteplassen.
Emil André Erstad er egentlig i pappaperm, men har for anledningen tatt med sønnen på jobbFoto: Torill Henriksen
Lanserer gratis
Nå tar Panorama den møteplassen, og lanserer de det Erstad kaller avisens nye baby.
– I tillegg har vi jobbet litt med event. Vi hadde 650 påmeldte deltakere på en utenrikspolitisk valgvake på Carls. Og det skal vi gjøre mer av.
– Det er mange som tenker at vi er et fysisk blad. Det er vi i mindre og mindre grad. Nå er det andre formater vi må nå ut med. Nå er det event og stillinger, så kommer det mer neste år, sier Erstad.
– Og dette blir det vel penger av også?
– På sikt. Vi er jo interessert å i tenke kommersielt rundt hvordan vi kan bidra til mer penger inn til journalistikken. Og uavhengig av hva UD bestemmer seg for, må man rigge seg for fremtiden.
I forrige uke meldte utenriksdepartementet at de vil utrede nytt eierskap for Panorama Nyheter, med et mål om å styrke avisens uavhengighet.
Erstad legger likevel til at i en overgangsperiode vil stillingsportalen være gratis å annonsere på.
– Så har vi et klart mål om å ta oss betalt etter hvert, slik andre medier gjør. Men dette vil få oss opp i fart.
Erstad Junior bruker pennen som våpen når han er med pappa på kontoretFoto: Torill Henriksen
– Mener potensialet er større
Panorama har hatt sterk leserøkning de siste månedene, forteller Erstad.
– I oktober nådde vi 250.000 sidevisninger. Siden da har vi økt enda mer, sier han.
– Den økningen skyldes noen spesielle faktorer, men også at vi treffer bedre jevnt over. Vi lager saker folk vi lese. Så dette er veldig gøy.
Fungerende redaksjonsleder Tor Aksel Bolle sier leserveksten også reflekterer at nordmenn har blitt mer interessert i internasjonale temaer de siste årene.
– Forrige gang vi hadde lesertall i nærheten av dette, var under covid. Jeg tror vi nyter godt av at folk ser ut til resten av verden, sier Bolle.
Han er likevel klar på at de har lyst til å vokse mer, og utvide lesergruppene.
– Vi er store blant de som jobber med bistand, utviklingsspørsmål og globale spørsmål. Men vi mener potensialet er mye større, og vi prøver å favne bredere.
Han sier utfordringen er at de ligger i skjæringspunktet.
– Vi har et mandat om at vesentligheten skal være veldig langt fremme hos oss. Så ser vi at egne nyhetssaker går veldig godt, en klink nyhetssak går bedre enn en lang, dyp sak.
Panorama Nyheter har hanket med seg flere priser fra Fagpressen de siste åreneFoto: Torill Henriksen
– Fyller stort hull
Erstad mener avisen er godt rigget for endringene i folks lesevaner.
– Det har vært et stort hull i markedet for internasjonalt orienterte lesere i det norske mediemarkedet, og det hullet prøver vi så godt vi kan å fylle. Med stor konkurranse fra andre, og det skjerper oss.
Han peker på at de blant annet har fått konkurranse fra NTB.
– Så sier konkurrenten i meg at de sakene skal vi ha først, men samtidig er det bra at andre medier også er interessert i det stoffet. Det er positivt for det prosjektet vi driver med, som handler om å opplyse og hente inn stemmer fra det globale sør og verden langt der uke.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no