Tor Aksel Bolle og Emil Andre Erstad i Panorama

Panorama flytter hjemmefra

Vil ha tydeligere skille mellom Panorama nyheter og eieren Norad.

Publisert Sist oppdatert

Utenriksdepartementet (UD) tar administrative grep for å skape et tydeligere skille mellom Panorama nyheter og utgiveren Norad, skriver avisen selv.

Nå skal Panoramas redaksjon flytte ut av Norads lokaler og få en egen IKT-plattform.

– Dette er nødvendig for å skape større avstand mellom journalistene i Panorama og Norad, som de skal gjøre kritisk journalistikk på, sier Helene Sandbu Ryeng, underdirektør i kommunikasjonsenheten i UD, til avisen.

Redaktør Emil André Erstad ønsker endringene velkommen. 

– Alt som kan bidra til at Panoramas uavhengige journalistikk kan vokse og bli enda bedre, er noe vi ønsker velkommen, sier Erstad til egen avis.

Sannsynligvis forblir redaksjonen i Oslo, sier redaktøren, som også er åpen for å dele lokaler med andre redaksjoner.

Styreleder i Panorama nyheter, Stian Eisenträger, tror grepene vil styrke redaksjonens uavhengighet, og lovpriser at Norge har Medieansvarsloven som bidrar til å sikre redaksjonell uavhengighet for statseide fagmedier.

Panorama nyheter ble startet i 1998 under navnet Bistandsaktuelt.

Powered by Labrador CMS