Erik Knudsen.
Erik Knudsen, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen presenterer årlig Medieundersøkelsen på Nordiske Mediedager i Bergen.

Hver femte ungdom har lav tillit til mediene

Unge menn er mest skeptiske til redaktørstyrte medier, viser Medieundersøkelsen 2025.

Publisert Sist oppdatert

Tilliten til norske redaktørstyrte medier er lavere blant unge enn i resten av befolkningen, ifølge den ferske Medieundersøkelsen som legges frem i sin helhet under Nordiske Mediedager. 

Kun 37 prosent av unge mellom 16 og 24 år oppgir at de har høy eller svært høy tillit til mediene, mot 62 prosent blant dem som er 25 år eller eldre.

Ytterligere én tredel av de unge svarer at de har «noe tillit», mens 20 prosent sier de har lav eller ingen tillit til informasjonen de får om norsk politikk fra redaktørstyrte medier. Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse for Nordiske mediedager, og presenteres i Bergen 8. mai.

Bakgrunnstallene viser at unge menn i særlig grad står for den lave tilliten. Hele 28 prosent av unge menn oppgir lav eller ingen tillit, sammenlignet med 13 prosent av kvinnene i samme aldersgruppe.

– Bakgrunnstallene viser at denne manglende tilliten i stor grad drives av unge menn, noe vi hadde forventet fordi unge menn i økende grad har gått mer til høyre den siste tiden, sier Erik Knudsen, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen.

I gruppen unge som oppgir at de vil stemme Fremskrittspartiet, er andelen med lav eller ingen tillit også 28 prosent – høyest blant de politiske partiene. Knudsen understreker samtidig at undersøkelsen ikke viser noen entydig sammenheng mellom høyreorienterte holdninger og lav medietillit, heller ikke blant dem som er enige i påstander om ulikestilling mellom kjønn.

Høy tillit blant ungdomspolitikere Norske ungdomspolitikere skiller seg markant fra jevnaldrende velgere. I denne gruppen svarer 78 prosent at de har høy eller svært høy tillit til redaktørstyrte medier.

Når det gjelder sosiale medier, har både ungdom og ungdomspolitikere noe større tillit til informasjonen de får derfra enn befolkningen generelt, samt medlemmer av Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening.

Sosiale medier viktigste nyhetskilde Undersøkelsen bekrefter tidligere funn om at sosiale medier er unges viktigste nyhetskilde. Ifølge Knudsen kan algoritmene i sosiale medier gi inntrykk av høyere troverdighet for unge brukere.

– Det kan derfor tenkes at unge i større grad får opp troverdig innhold enn det resten av befolkningen gjør, sier Knudsen.

Han peker også på at det ikke er noen kjønnsforskjeller blant unge når det gjelder tillit til sosiale medier, og at tillit generelt henger sammen med politisk interesse.

Medieundersøkelsen er utført av Respons Analyse i mars og april 2025, på oppdrag fra Nordiske mediedager. Undersøkelsen inkluderer:

  • 1106 personer i et landsrepresentativt utvalg

  • 475 unge mellom 16 og 24 år

  • 841 medlemmer av Norsk Journalistlag

  • 204 medlemmer av Norsk Redaktørforening

  • 232 ungdomspolitikere

Undersøkelsen ble første gang gjennomført i 1999, og er utviklet i samarbeid mellom mediebransjen og akademia.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS