NRKs distriktkontorer er fordelt på totalt 13 Facebook-kontorer, som alle blir borte i januar neste år.

NRK legger ned alle distriktenes Facebook-kontoer

NRK fjerner alle Facebook- og Instagram-kontoene til distriktskontorene fra og med neste år. 

Publisert Sist oppdatert

NRK legger ned alle Facebook- og Instagram-kontoene til distriktskontorene.

Det bekrefter distriktsdirektør Marius Lillelien i NRK overfor Medier24.

Kontoene vil bli lagt ned fra 15. januar neste år. 

Avgjørelsen med å fjerne kontoene er tråd med NRKs overordnede strategi om å fjerne seg mer fra tredjeparts plattformer.

– Når det gjelder kontoene til distriktskontorene opplever vi at vi trengte å utforske distribusjon på egen plattform og publikumsdialog. Vi har jobbet mye med dette det siste året, sier Lillelien til Medier24.

Han påpeker at Facebook-kontoen til NRK Sápmi - med sine 22.000 følgere - ikke vil bli lagt ned.

NRKs distrikts­kontorer på Facebook:

NRK Nordland (122.000 følgere)

NRK Vestland (97.000)

NRK Troms (71.000)

NRK Finnmark (67.000)

NRK Innlandet (67.000)

NRK Trøndelag (64.000)
NRK Rogaland (63.000)
NRK Vestfold og Telemark (57.000) NRK Sørlandet (55.000)
NRK Møre og Romsdal (54.000)
NRK Østfold (52.000)

NRK Stor-Oslo (48.000)

NRK Buskerud (33.000)

13 Facebook-kontoer forsvinner

Facebook har vært en viktig trafikkdriver for de fleste norske mediehusene de siste årene. For NRKs distriktskontorer er det totalt snakk om 13 Facebook-kontoer som nå vil bli lagt ned. 

NRK Nordland har flest følgere med 122.000, fulgt av NRK Vestland med 97.000 og NRK Troms med 71.000. 

– Det er ingen selvfølge at en sak fra et distriktskontor havner på nrk.no. Mister ikke distriktskontorene en god mulighet til å distribuere innholdet sitt?

– Jo da, de mister en distribusjon. Men det siste året har vi endret distribueringen gjennom nrk.no, svarer Lillelien.

Han viser til at NRK har etablert en egen boks for lokale nyheter på NRK-fronten.

– Det har gitt gode resultater for oss. Vi kommer nok til å miste noe trafikk, men det har mindre å si enn for noen år siden, ettersom Facebook nedprioriterer nyheter på sin plattform, sier Lillelien. 

Han understreker at det er strategisk viktig for NRK å være mindre avhengig av tredjeparts plattformer.

– Dette er lykkelig skilsmisse, sier Lillelien.

– Vi kommer nok til å miste noe trafikk, men det har mindre å si enn for noen år siden, sier distriktsdirektør Marius Lillelien.

Planlagt strategi

NRK har de siste par årene lagt ned flere Facebook- og Instagram-kontoer, som et ledd i sin strategi om å bli mindre avhengig av tredjeparter og styrke egne plattformer.

NRK Sport la i desember i fjor ned sin Instagram-konto med over 200.000 følgere, mens de i september i fjor la de ned Facebook-siden sin - den også med over 200.000 følgere.

I fjor sommer la NRK P3 ned sin Facebook-side, like etter at det ble kjent at NRK Nyheter også forsvant fra den sosiale plattformen.

NRK varslet allerede den gangen at det vil komme fremtidige nedleggelser.

Mediehuset har samtidig vært klar på at de ikke vil forlate Facebook helt med det første.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS