Håvard Kvalheim, adm.dir i Fædrelandsvennen og Polaris Media Sør
Håvard Kvalheim, adm.dir. i Fædrelandsvennen og Polaris Media Sør

Kraftig resultathopp for Fevennen: – Klart å være nøysomme med kostnadene

Fædrelandsvennen klarte å kompensere for fallet i annonseinntektene med økte brukerinntekter. 

Publisert

Fædrelandsvennen økte driftsresultatet sitt med nesten 6,5 millioner kroner fra 2023 til 2024. De landet på et driftsoverskudd på 16,8 millioner kroner.

– Vi er godt fornøyd med godt inntektsvekst i et krevende annonseår for bransjen vår, sier administrerende direktør i Fædrelandsvennen, Håvard Kvalheim, til Medier24. 

Inntektene sted med 1,8 prosent, samtidig som kostnadene sank med 1,2 prosent.

Annonseinntektene falt med rundt 7 millioner kroner og landet på 69,8 millioner, mens brukerinntektene økte med litt over 10 millioner kroner og endte på 140,7 millioner kroner.

De skriver selv i sin årsrapport at veksten i digitale brukerinntekter er opp 20 prosent mot fjoråret.

– Vi har sterk vekst i digitale abonnementsinntekter som mer enn kompenserer for nedgangen i annonsemarkedet. Så har vi klart å være nøysomme med kostnadene, og i sum gir det en betydelig resultatvekst på over 60 prosent, sier Kvalheim. 

I 2023 hadde mediehuset i gjennomsnitt 79 årsverk, men dette er økt til 85 i 2024.

Kvalheim legger til at de totalt sett har satset på journalistikk de siste årene, og har økt bemanningen for å lage mer og bedre journalistikk. 

– Det har gitt resultater i blant annet økt antall abonnenter, og bidratt til at vi ble årets mediehus i Norge i 2024. Vi har lagt bak oss et år vi har alle grunn til å være fornøyde med. 

Han påpeker at bransjen nå utfordres av globale aktører og KI. 

– Vi skal gjøre det vi kan for å fortsatt levere gode redaksjonelle og kommersielle produkter, og være like relevante for våre lesere og annonsører også i årene fremover.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS