Pia Fredrikke Elvebredd, produkt- og annonseansvarlig for Finansavisen Premium.

Se, et nytt printprodukt: Fredag lanseres «Finansavisen Premium» på 84 sider glanset papir

Hegnar & co med nytt månedelig magasin. - Dette er noe markedet etterspør, sier produktansvarlig Pia Frederikke Elvebredd.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag starter årets Mediekonferanse i Strømstad, med «Makt» som rød tråd i programmet og mange foredrag og debatter om digitalisering, robotisering og automatisering.

Men i en tid der alle snakker om digitale produkter, skjer det fortsatt produktutvikling på papir:

VG la tidligere i år om hele papiravisen. Dagbladet har pusset opp hele Magasinet.

Og nå kommer Finansavisen attpåtil med et helt nytt magasin.

- Vi er veldig spent! Det var nesten litt magisk da vi fikk det levert tirsdag.

Det forteller Pia Frederikke Elvebredd, som er produkt- og annonseansvarlig for magasinet. Tirsdag var det lanseringsfest på Aker brygge. Magasinet ankom bare noen timer før festen.

Torsdag fikk hun tilsendt en ekstra bunke til Strømstad og årets konferanse, og fredag deler hun og kolleger en stappfull fredagsutgave av Finansavisen til 250 medieselgere, ledere, byråkonsulenter og andre.

 

- Markedet ville ha det

Hvorfor skjer dette? Svaret er klart: Fordi markedet etterspør det, og det kan gi mer omsetning.

- Vi får kommersielle henvendelser hele tida, som hadde passet til et magasin, men som vi ikke har i vår publiseringsplan akkurat da, sier Elvebredd.

- Tidligere har vi hatt flere forskjellige temamagasiner. Ved å samle dette i ett breddemagasin som kan ta et premium marked og komme litt oftere, kan vi i større grad være relevante når annonsørene har kampanjer.

Målet er å lage et lesbart magasin som fenger målgruppen - altså finanseliten og omegn. Med saker som kanskje ikke passer innenfor rammen av Finansavisens daglige avis eller lørdagsseksjon.

 

Må levere godt innhold

Marius Mørch Larsen, redaksjonssjef.

Inspirasjonen kommer blant annet fra tidligere sporadiske magasiner innenfor mote og fritid, forteller redaksjonssjef Marius Mørch Larsen. De vil kanskje ikke definere det som et livsstilsmagasin, men det er noe i nærheten av det, sier han:

- I Fashion-magasinet har det vært en blanding av tungt og lett, men historier som fortjenes å tas på alvor, og lesere som fortjener å bli tatt seriøst.

- Så har vi sett at det er masse slike historier fra flere sjangere - som design, interiør, mat, drikke, reise og opplevelse. Vi ønsket å bredde oss ut for å nå enda flere av våre lesere, og samtidig tiltrekke oss nye, sier han.

Det er over et år siden ideen ble født. Siden har de jobbet for å få den til - med en sjef og eier som fortsatt tror på papiret:

- Trygve Hegnar er en hard leder, men også Norges beste mediesjef. Og ga oss frie tøyler til å sette dette ut i live.

- Vi har også krevende lesere, som krever at vi leverer. Om det gjelder amerikanske tech-aksjer, norsk sjømat - eller saker de skal lese etter at børsen stenger for helga. Og vi vet at iv kan levere noe som er frekt, morsomt og en god story, sier Mørch Larsen.

 

Utsolgt fra første utgave

Første utgave covres av et intervju med Johan Golden, og byr ellers på en reise innom tema som parterapi, en spesiell danske restaurant, klær, klokker, skitur til Georgia og design.

På 84 glansede sider med annonsører som også er i premium segment.

- Det er rett og slett utsolgt, og vi har god etterspørsel langt inn i 2018, sier Pia Frederikke Elvebredd.

Hun tror på produktet - og at man med et godt redaksjonelt produkt kan nå ut til økonomieliten, de 10 prosentene med den høyeste inntekten og forbruket.

De som kjøper mye, gjerne merkevarer, reiser enda mer og bruker mye penger på bolig.

I første runde skal Finansavisen Premium komme ut månedlig. Men det kan endre seg - i både frekvens, form og innhold, slår Elvebredd fast:

- Dette skal være et dynamisk magasin - vi skal justere oss etter hvilke tilbakemeldinger vi får, sier hun.

Powered by Labrador CMS