Utviklingsredaktør i Tønsbergs Blad, Marie Olaussen.

Tønsbergs Blad tester Messenger som kanal for utelivsnyheter

Tønsbergs Blad har startet en Messenger-kanal for å nå lesere som er interessert i uteliv og forbrukerstoff. To uker etter oppstarten har kanalen nær 800 medlemmer.

Publisert

Ideen om en Messenger-kanal for Tønsbergs Blad kom etter at utviklingsredaktør Marie Olaussen testet Nettavisens egen kanal om dagligvarepriser.

Kort forklart kan Tønsbergs Blad dele artikler, spørreundersøkelser og meldinger til de som er medlem, mens medlemmene kan reagere og svare på spørreundersøkelser, men ikke kommentere.

– Da skjønte jeg at det her er jo ikke mas, sier Olaussen til Medier24.

– Jeg var veldig opptatt av at det ikke skulle være mas, siden jeg selv personlig har trodd at dette kom til å bli mas, fortsetter hun.

Ca. to uker inn i det som er et lavterskel prøveprosjekt har kanalen fått rundt 800 medlemmer.

– Vi skal sende ut ting som vi tenker har interesse, som for eksempel restaurantanmeldelser, konsertanmeldelser, bildeserier, nyåpne restauranter eller kafeer. Det skal være litt forbrukerkanal, men også litt underholdning, forklarer hun.

Treffer på nisje

Bakgrunnen for å velge nettopp utelivsstoff er at dette er blant de mest leste sakene hos Tønsbergs Blad i sommersesongen. 

– Vi vet det er interesse. Vi ser på lesertallene at det selger abonnement og leses godt. Vi treffer de vi alltid treffer – hvit mann over 50 – men vi treffer også litt yngre med utelivssakene. Det er vi selvfølgelig interessert i, sier Olaussen. 

Avisens oppdaterte strategi er rettet mot aldersgruppen 30–49 år. Olaussen forklarer at det er vanskelig å måle hvem og hvor mange som klikker seg inn på sakene via kanalen, ettersom trafikken registreres som vanlig Facebook-trafikk.

Likevel opplever hun at formatet gir en mer direkte kontakt med leserne. 

– Jeg opplever det som en mer personlig kanal. Du har valgt å melde deg inn, og får meldinger. Det er ikke sånn at på Facebook der vi poster en sak, så er det opp til algoritmenes gud for å se hvem vi når. Med denne så når vi folk, sier hun.

Hun tror det må være nisjete nok for at det skal være interessant med en slik kanal for leserne. Og personlig.

– SMS-markedsføring har blitt veldig stort. og det er også veldig personlig. Dette ligner litt, bare at vi ikke sender ut reklame, sier hun.

Lite ressurser

Satsingen krever i liten grad ekstra ressurser. Olaussen beskriver det som et overskuddsprosjekt basert på innhold avisen allerede produserer. 

Ansvaret for kanaler går på den frontsjefen som har ansvar for sosiale medier den uka.

– Vi deler saker som vi allerede lager og som vi synes passer, men vi er litt usikre på hva vi synes passer. Det er veldig på test-stadiet, forteller hun.

Olaussen ser potensial i gruppen utover sommeren også, med lokale arrangementer, julebordssesong og nyttårsforsetter som kan passe inn i både uteliv og forbruker.

– Jeg er spent på hvor lenge vi klarer å holde liv i det, hvor lenge folk har lyst til å være medlem, og om det vokser. Det er mange spørsmål her, sier hun.

Olaussen understreker at prosjektet fortsatt er i en tidlig fase.

– Vi er spente på hvordan det kommer til å gå, og effekten, og litt usikre på hvor mye vi klarer å måle av det.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS