(BERGEN): Under Future Week åpner Schibsted opp om avtalen med OpenAI, og hvilke erfaringer de har gjort seg etter syv måneder med KI-giganten.
Fredric Karén, EVP Sweden, forteller åpent at de var i samtaler med OpenAI i mange måneder før de valgte å inngå et samarbeid.
– For å være ærlig med dere alle, så var det en lang og vanskelig avgjørelse for oss som mediekonsern å ta, sier han.
Fredric Karén, EVP Sweden, her på Future Week i Bergen.Foto: Kent Olsen
Karén forteller at i 2023 hadde Schibsted gjort strategiske undersøkelser og konkludert med at kunstig intelligens ville spille en stor rolle fremover. I tillegg var ny kompetanse ønskelig.
Dermed kom de til en avtale med innhold som han oppsummerer slik:
Finansiell kompensasjon for innhold som er brukt til trening og vises i ChatGPT.
Bare tekst, ikke bilder eller video.
Respekt for opphavsrett, i form av at innhold fra frilansere og nyhetsbyråer blir ikke delt med OpenAI.
Avtalen varer i to år.
Ikke-eksklusiv avtale mellom Schibsted og OpenAI.
Ser økt brukt
Juan Carlos Lopez Calvet er data- og KI-direktør i Schibsted.
Han deler tall måned for måned som viser visninger, klikk og CTR (click-through rate) siden februar.
– Jeg er spent på hva som skjer i September, fordi da vil det være mange flere automatiske søk, sier han og viser til at GPT5 nylig kom ut.
Her ser man utviklingen på visninger av Schibsted-innhold. Det har økt fra noen få hundre tusen til over åtte millioner visninger.Foto: Kent Olsen
Schibsted deler også tall på type innhold som går. Her er det nyheter som har høyest visningsgrad, mens det er meningsinnhold som har høyest CTR, men dog lavest antall visninger.
Her ser man hvordan nyheter, kultur og underholdning, sport, finansstoff og meningsinnhold gjør det.Foto: Kent Olsen
Det er de svenske Schibsted-nettstedene som har høyest antall visninger, foran Omni, VG og Aftenposten.
Her ser man hvordan de ulike avisene i Schibsted gjør det.Foto: Kent Olsen
Video neste?
Lopez Calvet viser fram VGs videoverktøy, Videofy, som kan konvertere tekstsaker til 20 sekunders lange videoer.
Nå har de derimot laget Videofy 10x, som skal være enda mer engasjerende videoer. Han demonstrerer med å vise en video.
– Vi har eksperter som har laget det vi kaller den gylne standard for hva vi ønsker video skal være, sier han.
– Neste måned flyr vi til New York for å jobbe med OpenAI-utviklere for å trene deres seneste videomodeller til å komme til dét nivået av video automatisk, fortsetter han, og understreker at det ikke nødvendigvis gjelder ekte bilder, men at det kan være animasjon.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no