Illustrasjonsbilde. Pressekorps. Arendalsuka.
Pressekorps under Arendalsuka

Eldre menn og yngre kvinner dominerer i norske medier

Andelen menn øker med alderen, viser en fersk analyse fra Retriever. 

Publisert

I rapporten «hvem kommer til orde i norske medier» kommer det fram at menn med nordiske navn i alderen 50-59 år er de som oftest kommer til orde i norske medier. Analysen er utført av Retriever på oppdrag fra Stiftelsen Fritt Ord og bygger på et utvalg av 7.842 redaksjonelle oppslag publisert i fjor.

Rapporten viser at 61 prosent av kildene i nyhetsstoff er menn, og at 92 prosent har nordisk navneopprinnelse. De fleste talspersonene er 40-59 år, mens andelen mellom 20-29 år er 6 prosent.

Antallet menn øker med alderen

I de yngste aldersgruppene er det kvinnelige talspersoner som dominerer, mens andelen menn øker når alderen gjør det. I gruppen 60-69 år er 71 prosent av talspersonene menn. Retriever skriver i rapporten:

«Jo eldre talspersonen er, desto mindre sannsynlig at det er en kvinne».

56 prosent av nyhetsstoffet er skrevet av en mannlig journalist eller artikkelforfatter. 35 prosent er skrevet av en kvinne og ni prosent har flere forfattere av begge kjønn.

Rapporten viser også at andelen mannlige artikkelforfattere øker med alderen. I aldersgruppen 50-59 er det 68 prosent menn, og i 69-69 er det 79 prosent menn.

I de yngre aldersgruppen er det kvinnene som dominerer, og for 20-29-gruppen er det 51 prosent kvinner.

96 prosent av artikkelforfatterne har navn med nordisk opprinnelse.

Samme trend på debatt

Retriever har også sett på debattinnlegg. Der er kjønnsfordelingen mer balansert, og 54 prosent av innleggene er skrevet av menn. Også her er det skiller på alder. I de yngre aldersgruppene, fra 10-49 år, er det kvinner som dominerer, mens fra 50-89 er menn i overvekt.

«Dette er den samme trenden som for journalister og kommentatorer, som viser at yngre kvinner og eldre menn oftest kommer på trykk».

Rapporten viser også at mangfold i redaksjonene påvirker hvem som slipper til. Kvinnelige journalister velger oftere kvinnelige kilder enn hva mannlige journalister gjør, og unge journalister velger oftere kvinnelige kilder enn eldre journalister gjør.

Retriever skriver at når journalisten er over 40 år kommer mannlige talspersoner oftere til orde, og for journalister mellom 20-29 er det tilnærmet balanse mellom kjønn.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS