Eirin Eikefjord, Frøy Gudbrandsen og Erik Stephansen-Foto: Kent Olsen/Endre Simonsen
– Det er ikke slik at vi ikke er viktige i valgkampen
Politikere har omfavnet TikTok, Instagram og Facebook, men VGs politiske redaktør Frøy Gudbrandsen mener at tradisjonelle medier fortsatt spiller en nøkkelrolle i valgkampen.
Valgkampen er for alvor i gang, og de politiske partiene er på stemmejakt landet rundt både fysisk og på sosiale medier.
Medier24 har spurt et lite knippe politiske redaktører om hvordan de opplever at politikerne prioriterer når det kommer til redaktørstyrte medier opp mot sosiale medier som Facebook, Instagram og TikTok.
– Jeg får det jo opp i feeden min overalt, så de (politikerne) er ganske synlige. Men jeg merker ganske mye til dem i VG også, sier Frøy Gudbrandsen, politisk redaktør i VG.
– Det er ikke slik at vi ikke er viktige i valgkampen. Men det er klart at de bruker sosiale medier i tillegg for å få fram budskapet sitt, fortsetter hun.
Frøy GudbrandsenFrøyGudbrandsen
Politisk redaktør, VG
Hun synes ikke det er problematisk at politiske partier kan nå ut direkte til folk med sine budskap. Rollen til mediene er fortsatt å stille de kritiske spørsmålene, mener hun.
– Det som jeg kan være bekymret for er at det ikke er alle steder der de får like kritiske spørsmål. Den biten er uhyre viktig i en valgkamp, kommenterer hun.
Hun sikter til blant annet aktører som ikke til vanlig driver med politisk journalistikk, men som får en plass i valgkampen, og ikke stiller kritiske spørsmål.
– Da er det en fare for at politikere kan foretrekke snillere formater enn den politiske journalistikken som er mer kritisk og følger opp med spørsmål og faktasjekk. Men jeg er ikke kjempeurolig for det akkurat nå, sier hun, og forteller at de opplever at politikerne fortsatt stiller opp.
– Den dagen de begynner å trekke seg unna, og heller bare vil forholde seg til aktører som ikke stiller opp til kritiske spørsmål, så har vi et problem. Vi er absolutt ikke der nå.
– Gjør noe med journalistikken
Hos Bergens Tidende trekker politisk redaktør Eirin Eikefjord fram at politikerne lenge har brukt sosiale medier, men at det er naturlig å se en dragning fra Facebook til TikTok.
Selv tror hun politikerne vil ha mest mulig oppmerksomhet, og derfor prioriterer både sosiale medier og redaktørstyrte medier.
Eirin EikefjordEirinEikefjord
Politisk redaktør, Bergens Tidende
Sosiale medier tar også en stor del av folks tid, har flere rapporter fra Kantar vist. Kampen om folks tid er hard.
– Det gjør noe med journalistikken også. Det ser man på hvordan tradisjonelle mediehus formidler politisk innsikt. Her har det skjedd en vridning mot video og lyd. Skal man nå folk, så må vi også justere hvordan vi formidler, sier hun.
Om man en gang kommer dit at politikere ikke prioriterer redaktørstyrte medier, sier Eikefjord.
– Vi kommer ikke til å slutte å ringe dem, fordi de er opptatt med TikTok-videoene sine.
Det hun ser er en større tendens til er at politikerne er mer opptatt av å kommunisere i egne kanaler om de står overfor en skandale.
– I stedet for å ta telefonen når et mediehus ringer, så orkestrerer du et svar som du sender ut offentlig for å komme den kritiske journalistikken i forkjøpet. Det er vi klare over. Men når alle kan være sin egen redaktør, så er det det som skjer, sier hun.
– Minst like viktige som før
Politiske redaktør i Nettavisen, Erik Stephansen, forteller at de har satset på den politiske journalistikken, og ser at leserne viser interesse.
Han forteller at det var en frykt for noen år siden at politikerne flyktet til sosiale medier for å slippe spørsmål, men at i dag var frykten tilnærmet ubegrunnet.
Erik StephansenErikStephansen
Politisk redaktør, Nettavisen
– Det er noe vi er blitt litt mindre redd for. Kanskje vi er blitt flinkere til å takle det; at vi er blitt flinkere til å takle sosiale medier og funnet en måte å drive journalistikk på parallelt, sier han.
Så langt i valgkampen opplever han samme interesse fra politikerne.
– Jeg tror vi er minst like viktige som før, sier han.
– Det har ikke vært den forskyvningen som vi kanskje fryktet litt for noen år siden.