Valget er over, og igjen sitter pregede politiske journalister, redaktører og ikke minst politikere som har hatt et hardkjør de siste seks ukene.
TV 2s Karianne Solbrække forteller at de ikke har hatt de store evalueringen ennå, men gjør seg likevel opp noen tanker om årets valgdekning for mediene.
– En ting som slår meg er hvor mye plass formuesskatten fikk, og hvorfor den fikk så stor plass. Jeg tror det kommer en diskusjon rundt det, sier hun.
– Det andre jeg tenker er den konservative bølgen som nådde skolevalget og resultatene der. Har vi i mediene vært gode nok til å se den og tematisere den rundt hva ungdom er interessert i av tematikk, trekker hun fram.
Karianne SolbrækkeKarianneSolbrække
Nyhetsredaktør, TV 2
Selv er hun fornøyd med sitt eget mediehus’ dekning, med 17 millioner TikTok-visninger på politisk journalistikk, valgnattens livestream, partilederdebatter, samt programmet Versus.
Spesielt trekker hun fram saken om Lise, som har uhelbredelig kreft. Saken gjorde inntrykk, og førte til at temaet ble debattert av Jonas Gahr Støre og Erna Solberg.
– Det er jeg fornøyd med at vi gjorde, for det er noe med å lytte til det folk faktisk er opptatt av. Man kunne tro at hele Norge er opptatt av formuesskatten, men det er de aller færreste som noen gang vil komme i en situasjon hvor de skal betale formuesskatten, sier hun.
Oppsummert mener hun valget har handlet mye om statsministerkampen, men også de litt store sakene, og forholdsvis lite om folk flest.
– Det som ikke har vært veldig mye på dagsorden er helse, skole, miljø, forsvar, rus. Det er de temaene som vi generelt overordnet sett ikke har hatt veldig mye fokus på i mediene, selv om vi har hatt mye om helse, sier hun.
Mye formuesskatt
VG-sjef Gard Steiro mener en del medier har forsøkt å gjøre nye grep for å gjøre den politiske journalistikken enda mer tilgjengelig.
Han trekker frem eksempler fra TV 2s Versus, NRKs bruk av Erlend Mørch, samt at VG selv har laget podkaster.
– Vi hadde også et nytt rigg for selve valgdagen - og resultatene er oppløftende. Vi lykkes med en nye visuelt sterk og informativ resultatside. Dessuten tok vi nye steg med TV-sendingen. Dette kombinert med nyhetstrykk ga oss et voldsomt løft i bruk. Jeg har sjelden sett så mange unge nordmenn bruke VG på én og samme dag,
Gard SteiroGardSteiro
Sjefredaktør, VG
– Ellers har valgkampen vært preget av formuesskatt. Mye av ordskiftet har dreid seg om det. I tillegg har spørsmålet om Sylvi Listhaug er statsministerkandidat eller ikke preget valgkampen i ganske stor grad, sier han.
Sistnevnte tematikk mener han borgerlig side i stor grad har bidratt til selv.
– Det er helt naturlig at mediene stiller dette spørsmålet: Hvem er det som skal bli statsminister hvis borgerlig side vinner valget?
Han mener formuesskatten har sugd mye oksygen ut av valgkampdekningen.
– Det er ikke bare mediene sitt ansvar. Det var også fra begge politiske sider et ønske om å løfte inn formuesskatten inn som tema, forteller han.
Hvis han skulle gjort noe på nytt, spør han seg om de skulle ha løftet et par tema i en større kontekst tidligere, som for eksempel offentlig pengebruk.
– Det er en del store problemstillinger vi ikke løftet opp godt nok, sier han, og fortsetter:
– Det har handler mye om økonomi, men kanskje i litt mindre grad om det som er nær folk, som for eksempel om helse. Vi gikk grundig inn i hvert partis skatteløfter for å synliggjøre hvordan deres politikk ville påvirke folks hverdag, men vi kunne nok vært bedre på å løfte helsejournalistikken enda mer opp på den politiske dagsorden.
Lite dagsorden
Ansvarlig redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, mener mediene bør være litt selvkritiske etter valget.
Han mener mediene brukte mye tid på å dekke Sylvi Listhaug som mulig statsministerkandidat.
– Jeg synes vi brukte mye tid på det som jeg oppfatter som helt usannsynlig. Så ble det mindre tid på hvordan regjeringen har egentlig gjort det, og hva de har tenkt å gjøre hvis de får makta, sier han.
Gunnar StavrumGunnarStavrum
Ansvarlig redaktør, Nettavisen
Han mener også mediene gjorde en for dårlig jobb med formuesskatten.
– Da tenker jeg på evnen til å etterprøve argumentene begge veier. Både de eksemplene som etter hvert har blitt dratt opp som egentlig ikke var noe særlig rammet av skatten, og hva effekten av de som faktisk ble rammet av skatten og hva det førte til.
Han savnet de store sakene som gjelder vanlige folk.
– Det ble litt mye politisk spill og litt lite velgernes hverdag, sier han.
– Det var liten grad mediene som satt dagsorden for debatten, fortsetter han.
Av læringspunkter tror han for Nettavisens del at de skal være noe mer saksopptatt ved neste valg, og mindre spillopptatt.
– Vi burde kanskje sette oss ned før valget neste gang og se på hvilke saker vi mener er de vesentlige sakene inn i valgkampen. Så kunne vi satset på å dekke de konkret, forteller Stavrum.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no