I spalten Sommerprognosen deler konsernsjefer og medieledere sine tanker om hva som har skjedd i bransjen i det siste, og hvordan de ser fremover. Dagens toppleder er ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro.
– Hva har vært den viktigste endringen i mediebransjen så langt i år – sett fra ditt perspektiv?
– Jeg vil trekke frem tre endringer. Den første handler om konsolidering. Amedia satser i Danmark etter oppkjøpet av Berlingske Media. Det vil på sikt gi selskapet noen viktige skalafordeler som skaper bedre forutsetninger for journalistikk og innovasjon. Schibsted kjøper TV4 i Sverige og MTV i Finland. Det åpner noen svært interessante muligheter for å utvikle formater på tvers av medier med ulik styrke. Etter mitt syn er denne konsolideringen nødvendig for å styrke journalistikkens langsiktige bæreevne.
– Den andre handler om kunstig intelligens. Norske redaksjoner har tatt i bruk verktøy som gjør oss mer effektive og bidrar til å utvikle ny journalistisk metode. Men den største endringen skjer i USA. Plattformene som har vært viktige trafikkilder for nyhetsmedier, er i rask utvikling. Vi beveger oss muligens i retning no-click-search, og det dukker opp ulike nyhetsaggregatorer bygd på kunstig intelligens. Vi må ta høyde for at hele logikken på internett endres. Det er vanskelig å forutse hva som blir konsekvensene for redaktørstyrte medier, men i første omgang blir direkterelasjoner til brukerne enda viktigere.
– Den tredje er at Medier24 får ny redaktør. Blir det bedre eller verre? Time will show.
– Hva tror du blir de største utfordringene innen kunstig intelligens det neste halvåret?
– Det neste halve året blir den største utfordringen å få så mange journalister som mulig ombord i KI-skuten. Vi står etter alt å dømme overfor et paradigmeskifte for mediene. Jeg er opptatt av at så mange som mulig skal ta i bruk ny teknologi for å kunne henge med i utviklingen. Folk må forstå KI for å kunne bruke nye verktøy effektivt, men også for å kunne være kritiske. Det blir like viktig å vite når man ikke skal bruke KI som når språkmodellene er nyttige.
– Det har vært store nedbemanninger og kostnadsreduksjoner – når vil det begynne å oppbemannes/gå bedre igjen?
– Høyst usikkert. Mye tyder på at hele bransjen går noen tøffe år i møte. Inntektene fra papiravisene vil fortsette å falle. Vi er avhengige av at den digitale veksten blir sterkere.
– Hva er en beslutning eller satsing du er ekstra stolt av i år – og hvorfor?
– Jeg er ikke så stolt av noen beslutninger, men er fordømt imponert og stolt over de ansatte i VG som har levert bunnsolid journalistikk, tunge avsløringer og utviklet flere nye tjenester i en tøff periode. Jeg unner mine kolleger tidenes beste sommerferie. Det har de virkelig fortjent.
– Hvis du kunne gitt et råd til en redaktør eller medieleder på vei inn i høsthalvåret – hva ville det vært?
– Da går rådet mitt til kollega Lars Håkon Grønning i E24: Fortsett som du stevner!
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no