Glåmdalen selger sin eierpost i Radio Kongsvinger til HedmarksRadioene. Kristina Fritsvold Nilsen fra Glåmdalen/Amedia signerte avtalen med Bjørn-Martin Brandett fra HedmarksRadioene 16. mai.

Avisa Glåmdalen selger seg ut av Radio Kongsvinger - nå blir de en del av Hedmarks­Radioene

- Radiodrift er ikke en del av vår kjernevirksomhet, opplyser Amedia. Nå blir HedmarksRadioene største eier.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag 16. mai solgte Glåmdalen sin eierandel i Radio Kongsvinger til HedmarksRadioene. Det opplyser partene i en melding.

Glåmdalen har siden 2015 vært største eier i Radio Kongsvinger. Radiostasjonen ble i sin tid startet av ildsjeler, og drevet av Glåmdal lyd- og bildeforening før avisa kjøpte seg inn.

Nå velger avisa å selge seg ut av radiovirksomheten i Kongsvinger.

- Glåmdalen eies av Amedia, og vi er et stort konsern som driver aviser over hele landet. Radiodrift er ikke en del av vår kjernevirksomhet, og da vi fikk forespørsel fra HedmarksRadioene om å selge vår eierpost i Radio Kongsvinger ønsket vi å gjøre en seriøs vurdering av det. Vi er opptatt av å spille på lag med andre lokale aktører, og bestemte oss for å selge vår eierandel på 35 prosent, sier Kristina Fritsvold Nilsen, som er regiondirektør i Amedia i meldinga.

HedmarksRadioene driver fra før lokalradio i Solør, Elverum, Trysil, Nord-Østerdal, Hamar og Gudbrandsdalen. De har eid 30 prosent av Radio Kongsvinger siden 2015, men blir nå største eier. Med det innlemmes radiostasjonen fullverdig i kjeden.

- For oss betyr det først og fremst at det blir enklere å selge annonser til alle de kommersielle lokalradiostasjonene i Hedmark. Her kan kunder kjøpe hele Hedmark i én pakke. I tillegg har Radio Kongsvinger flere dyktige ansatte som vi skal ta vare på, og det blir flere ansatte å spille på i våre kanaler, sier Bjørn-Martin Brandett, som er daglig leder i HedmarksRadioene i meldinga.

Selskapet ble stiftet i 2010 som følge av at Østlendingen ville selge radiovirksomheten. Nå velger altså Glåmdalen å gjøre det samme.

- Møtene med Glåmdalen og Amedia har vært veldig konstruktive, og vi er glade for at de velger å selge. Det betyr at vi kan fokusere på vårt kjerneområde som er radio, og de på sitt kjerneområde som er avis, sier Brandett.

Powered by Labrador CMS