Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Betalte 62,9 millioner kroner for Hallingdølen og Setesdølen

Polaris Media brukte 62,9 millioner på å kjøpe de to avisene i 2024. 

Publisert

 I fjor var Polaris Media på oppkjøpsrunde i norske lokalaviser. På få måneder kjøpte de 100 prosent av Setesdølen og 81 prosent av Hallingdølen. I kvartalsrapportene kommer det frem at konsernet betalte til sammen 62,9 millioner kroner for de to avisene.

I august meldte konsernet at de kjøper 100 prosent av aksjene i den familieeide lokalavisen Setesdølen. De betalte 17,9 millioner kroner for avisen. Setesdølen har et opplag på rundt 3700 eksemplarer og utgis to ganger i uken på papir. De har en årlig omsetning på 10 millioner kroner.

I oktober kjøpte konsernet 81 prosent av aksjene i Hallingdølen. Prisen var på 45 millioner kroner.

Konsernet meldte først at de gikk inn som majoritetseier med 55 prosent av aksjene, men økte uken etter eier andelen til 81 prosent.

I tillegg har minoritetseierne fått en salgsopsjon på de resterende 19 prosent, som kan benyttes i perioden 2025 til 2028. Prisen for de siste aksjene skal beregnes ut fra historiske resultater og en avtalt multippel.

Hallingdølen har rundt 10 000 abonnenter og en årlig omsetning på omtrent 50 millioner kroner.

Polaris Media har samtidig brukt det siste året på å fylle sparekontoen, og kvitte seg med nesten all gjeld. I mai fikk aksjonærene et utbytte på 1,1 milliard kroner, etter at konsernet i høst solgte noen av aksjene i Vend (tidligere Schibsted Marketplaces).

Konsernsjef Per Axel Koch har tidligere sagt at konsernet har muskler til å ekspandere ytterligere.

– Vi holder oss i utgangspunktet i Norge og Sverige. Vi har muligheten til å se på å ekspansere i begge landene. Men det må være riktig, både indistruelt og pris. Det er mye som skal stemme.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS