Hanne Nistad Sekkelsten

Meta og TikTok stoppet Medietilsynets kampanje før valget

Medietilsynets kampanje om desinformasjon og kildebevissthet i forkant av stortingsvalget har møtt motstand hos både Meta og TikTok. – Helt tydelige retningslinjer, svarer TikTok. 

Publisert Sist oppdatert

Medietilsynet har i forkant av valget lansert en informasjonskampanje rettet mot unge velgere, som skal styrke kritisk medieforståelse og bidra til økt bevissthet om desinformasjon i sosiale medier.

Flere av videoene som var en del av kampanjen, ble imidlertid fjernet eller avvist av både Meta og TikTok, hevder Medietilsynet i en pressemelding. Ifølge Medietilsynet er begrunnelsen at innholdet anses som politisk.

– At disse plattformene hindrer myndighetenes informasjon til befolkningen er problematisk. Medietilsynet driver ikke med politisk reklame. Dette er tvert imot en informasjonskampanje for å styrke unges mulighet til å forme selvstendige meninger basert på fakta. Dette er en viktig del av arbeidet med å trygge og beskytte demokratiet vårt, sier fungerende direktør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.

Medietilsynet skriver at innhold som ble stanset av TikTok, inkluderte blant annet en video der VGs ansvarlige redaktør Gard Steiro forklarer forskjellen på redaktørstyrte medier og andre kilder, samt en video der Medietilsynets direktør Mari Velsand gir råd om hvordan unge kan vurdere hvilke kilder de kan stole på.

Meta avviste blant annet en video der Politiets sikkerhetstjeneste (PST) omtaler fremmede staters påvirkningsforsøk, samt en film der komiker Henrik Schatvet introduserer kampanjen. Etter at Medietilsynet fjernet ord som «stortingsvalg» og «politisk», ble noen av filmene likevel godkjent av Meta, sier de.

– I Norge må man kunne anvende ord som ‘stortingsvalg’ og ‘politisk’ uten å bli tatt ned, sier Sekkelsten.

Tilsynet har benyttet klageordningene som er tilgjengelige for brukere når innhold fjernes av Meta og TikTok, men har fått avslag på klagene fra begge plattformer.

Myndighetskontakt for TikTok Norge, Kjartan Sverdrup, sier til Medier24 at TikTok ikke tillater betalt politisk reklame. 

– Retningslinjene våre er helt tydelig på at det kun er offentlige organer med ansvar for å gjennomføre valg som kan annonsere om valg eller folkeavstemninger. I Norge gjelder dette Valgdirektoratet og Sametinget. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS