Medietilsynet ber om innspill om NRKs rolle i mediemarkedet

Medietilsynet skal vurdere NRKs bidrag til mangfold og konkurranse før nye styringssignaler. 

Publisert

Medietilsynet åpner nå for innspill fra bransjeaktører og andre interessenter i arbeidet med en ny rapport om NRKs rolle i det norske mediemarkedet. Rapporten skal se på både NRKs bidrag til mediemangfoldet og konkurransemessige virkninger av virksomheten.

Arbeidet er bestilt av Kultur- og likestillingsdepartementet og inngår som en del av grunnlaget for de neste fireårige styringssignalene for NRK og mediepolitikken i perioden 2027–2030.

– Rapporten vår skal være et faktabasert grunnlag for utformingen av styringssignalene for NRKs økonomiske rammer, og en vurdering av om det er behov for å endre allmennkringkastingsoppdraget til NRK, forteller Hanne Sekkelsten, fungerende direktør i Medietilsynet.

Medietilsynet skal blant annet vurdere hvordan NRK bidrar til tematisk og geografisk mangfold, og i hvilken grad NRKs tjenester påvirker konkurransen i markedet. Det digitale nyhets- og aktualitetstilbudet skal vurderes spesielt med tanke på konkurransesituasjonen.

For å få et bredt grunnlag for analysen, vil Medietilsynet hente inn både eksterne fagmiljøer og innspill fra bransjen. Fristen for å sende innspill er satt til 31. oktober, mens rapporten skal være klar innen 10. april 2026.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS