Hanne Nistad Sekkelsten

Svake resultater for aviser og tv – nasjonal radio med solid vekst

Mediebransjen hadde svak lønnsomhet i 2024, viser ny rapport fra Medietilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Driftsmarginen for mediebransjen samlet sett økte til 6,3 prosent i 2024, men store deler av bransjen har fortsatt lav lønnsomhet. Norske aviser og tv-selskaper hadde ett av sine svakeste år på tiåret, mens nasjonale radioselskaper viste markant vekst, ifølge rapporten Norsk medieøkonomi 2020–2024 fra Medietilsynet.

– Store deler av den norske mediebransjen har krevende økonomiske år. Driftsinntektene er stabiliserte, men reduserte driftskostnader bidrar til at bransjen samlet hadde svak økning i lønnsomhet i 2024, forteller fungerende direktør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.

For både aviser og tv-virksomheter falt annonseinntektene til et historisk lavt nivå i 2024. Globale aktører hadde nær halvparten av markedet, mens aviser og tv hadde henholdsvis 14 og 12 prosent. Samtidig har brukerinntektene økt, og salget av digitale abonnementer overgår nå papirbaserte produkter for avisene.

– Reduksjonen i annonseinntekter bidrar til en mer sårbar driftsøkonomi for aviser og tv-virksomheter, og øker betydningen av den andre hovedinntektsstrømmen, som er brukerinntekter, sier Sekkelsten.

Lokalradioene har krevende økonomiske utfordringer. 71 av 118 rapporterte om driftsunderskudd i 2024. I kontrast hadde nasjonale kommersielle radioaktører som P4 og Radio Norge en driftsmargin på 24 prosent, nær fullt finansiert av reklameinntekter.

– Medier med en ansvarlig redaktør som skal sikre at innholdet blir kvalitetssikret før det blir publisert, er selve ryggraden i arbeidet med å bygge motstandskraft mot desinformasjon i den norske befolkningen. Derfor er det avgjørende at disse mediene har en bærekraftig driftsøkonomi, avslutter Sekkelsten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS