Den såkalte «ukepressen», som kommer i mange farger og fasonger, har vært gjennom noen tøffe år:
Mens kjendisblader som Se og Hør har rast i opplag, har tradisjonelle dameblader og livsstilsmagasiner møtt utviklingen med en konsolidering, færre utgivelser og færre titler.
MØTT GRUNNFJELLET? Sjefredaktør Ulf-André Andersen og utviklingsredaktør Ingeborg Heldal i Se og Hør. Her fra da de to ble ansatt tidligere i år.Gard L. Michalsen
Nå tyder de ferske lesertallene på at mange av bladene har bremset fallet og kanskje møtt grunnfjellet, dersom vi kan snakke om noe sånt.
I dag er det altså lesertallene som er blitt offentliggjort - altså tall for antall personer som leser, basert på den omfattende Forbruker & Media-undersøkelsen utført av Kantar TNS.
Og de tallene viser at magasinmarkedet vokser - lesingen øker med 3,6 prosent, ifølge denne målingen.
– Magasinene har fortsatt en solid kontakt med sine lesere. De leverer innhold som er nyttig og interessant for leseren, og er gode på å treffe samfunnstrendene med sine produkter, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening.
Det er størst fremgang for jakt/friluft og matblader, men også tradisjonelle livsstilsmagasiner gjør det godt.
Ikke minst har tilsynelatende de mer kulørte kjendisbladene nå tilsynelatende «møtt grunnfjellet», for både Se og Hør og konkurrenten Her & Nå får nå flere lesere.