Hilde Schjerve, publisher i SOL

Sol-vekst for første gang på to år: Dette tror sjefen er suksessoppskriften

Et ekstraordinært nyhetsbilde, lettelser hos Facebook og mer eget stoff har gitt Sol vekst. 

Publisert

Etter to år med nedadgående kurve på lesertallene, kunne Sol vise til vekst i første kvartal målt mot kvartalet før. De vokste seg da til over nivået i første kvartal i fjor. Sist Sol kunne vise til vekst var første kvartal i 2023.

Sol-sjef Hilde Schjerve sier til Medier24 at veksten skyldes en kombinasjon av flere ting.

– Vi har vært veldig fokusert på at vi må jobbe bevisst med måltall, innsikt og analyse. Vi måler hva det er brukerne vil ha, både det eksterne og det vi produserer selv.

Vil øke egne sidevisninger

Noe av det de har fokusert mest på, er akkurat det egenproduserte. I fjor sommer økte de egenproduksjonen.

– Forsiden på Sol er kjempeviktig, men det har også vært det eneste vi har tjent penger på. Vi har vært en ren trafikkmaskin, som sender leserne ut fra egen plattform. Dermed sender vi også alle annonsevisningene ut til andre medier. Så fra i fjor har vi hatt egne skrivevakter i turnusen, og en journalist i prosjektstilling, sier hun og legger til at de også har jobbet med hvordan de skal presentere NTB-stoff.

– Disse grepene har gitt en god vekst i trafikken til egen stoff, som jeg tror leserne har tatt godt imot.

Schjerve sier at antallet sidevisninger som kommer fra egensaker er tredoblet sammenlignet med i fjor. likevel sender Sol fortsatt over halvparten av trafikken til andre publisister.

– Så tenker jeg målet må være å komme opp i 70/30 etter hvert.

De har endret fronten på mobil, som gir en bedre balanse mellom redaksjonelt artikler, video og annonser, sier Schjerve.

– I tillegg har det vært et ekstraordinært nyhetsbilde i første kvartal. Det er ikke til å legge skjul på at innsettelsen av Trump har gitt en veldig vekst for mange, og det er naturlig at vi som nyhetsside også øker trafikken.

– Miksen er viktig

Schjerve legger til at de samtidig må ha en miks av stoff for å være relevante for leserne.

– Det tror jeg er suksessen vår. Vi må være raske på å oppdatere leserne med nyheter fra de nasjonale mediene, men de skal også finne stoff fra lokalaviser og nisjemedier.

Hun viser til at den mest leste eksterne saken på forsiden til Sol siden februar, er en sak fra FriFagbevegelse om pensjon.

– Miksen er viktig for oss, og det tror jeg er suksessoppskriften.

På den ferskeste persontallmålingen, ender Sol på en daglig dekning på 150.395, som fremdeles er et stykke bak topplasseringen i 2022, hvor de bikket 200.000. Schjerve har tro på at Sol kan fortsette veksten, og nå tilbake til gamle høyder.

– Det er klart at det er et kjempekrevende marked, men vi ser at det fortsatt er en del å hente gjennom å gjøre de beste redaksjonelle vurderingene, og at vi jobber målrettet med innsikt og analyser.

Journalist Hanne Siri Midtlyng, vaktsjef Idun B. Teeuwen, publisher Hilde Schjerve, redaksjonssjef Pernille Bjørtomt Hunes og vaktsjef Synne Elise Sanderud. Vaktsjefene Matias Grinde, Eline Rud Wagle og Ole Henrik Hansen var ikke til stede da bildet ble tatt.

Mer normalisert

I tillegg har Sol, i likhet med andre mediehus, merket at Facebook har løsnet litt på spredningen av nyhetsstoff. I fjor merket flere av de store mediene et kraftig fall på grunn av tredjepartstrafikk. 

– Vi er ikke der vi var, men det er blitt mer normalisert, sier Schjerve. 

Flere mediehus har de siste årene strammet inn på antall saker som er åpne for alle, og har flere saker som er betalt innhold. Samtidig åpner andre, som Nationen, opp og vil ha flere lesere inn.

– Hvordan påvirker det dere når flere lukker sakene i større grad?

– Vi ønsker at flere skal åpne saker og få distribusjon via Sol. Det er bedre for Sol, for leserne og for avisene.

Hun sier hun merker en større vilje til å åpne saker for Sol nå enn før, og at mange aviser har en egen åpning kun for Sol.

– Og jeg merker bare det siste halvåret at flere ønsker distribusjon, fordi de trenger å få opp trafikken. Mange kjenner nok at man nærmer seg et tak på abonnementsbasen, og da må man åpne opp litt for at nye brukere skal få øye på merkevaren.

Er ikke der de unge er

Den gjennomsnittlige Sol-leseren er fremdeles godt moden, og mediehuset har størst vekst i aldersgruppen 50–59 år. Schjerve er tydelig på at de har altfor få lesere i alderen 20–29 år.

– Det er noe vi diskuterer mye, hvordan vi skal nå de målgruppene og få en posisjon der. Vi har ikke gjort noe for å markedsføre oss, så veksten vi har hatt det siste året har vært ren organisk.

Hun legger til at de jobber med å få mer video.

– Vi venter på å få en vertikal videospiller som vi gi oss rom for å jobbe mer i de formatene de yngre er i, sier hun og legger til at de heller ikke er til stede på plattformene hvor de unge er, som Snapchat og TikTok.

– Det kan være noe vi bør vurdere på sikt.

I fjor måtte Aller Media gjennom en større nedbemanning og omorganisering. Men Aller X, hvor Sol og Kode24 holder til, ble skånet. Likevel håper Schjerve nå på bedre tider og drømmer om oppbemanning.

– Vi er en liten, og skikkelig artig gjeng å jobbe med. Men jeg håper jo at vi skal kunne bli flere, slik at vi kunne hatt lengre åpningstid, flere på jobb i helgen, og nattevakt.

– Det er det som virkelig vil gi vei i vellingen for lesernes opplevelse av at Sol er «på». Vi får den samme boosten som NRK, Dagbladet og VG når det skjer store nyheter. Og da er vi nødt til å levere på samfunnsoppdraget.

Powered by Labrador CMS