I sitt innspill til Medietilsynets vurdering av NRKs styringssignaler for de neste fire årene, uttrykker P4-gruppen sterk bekymring for NRKs rolle i det norske radiomarkedet.
De viser til at NRK nå har nær 70 prosent markedsandel på radio, en andel som er betydelig høyere enn i andre mediesegmenter som TV og nettavis.
– Dette er langt høyere enn hva som bør være en rimelig målsetting dersom ivaretakelsen av mediemangfoldet også skal omfatte radio, skriver P4, og legger til at utviklingen skjer på bekostning av de kommersielle aktørene, som er avhengige av lyttertall og annonseinntekter for å overleve.
Peker på manglende norskspråklig musikk
Særlig kritiseres NRK P1 for å bli stadig mer lik de kommersielle radiokanalene, både i form og innhold.
P4 mener at NRK plasserer innhold som oppfyller allmennkringkasteroppdraget til tider på døgnet med lavest lyttertall, mens de mest attraktive sendetidene fylles med innhold som ligner kommersielle formater.
– P4 ser med bekymring på hvordan NRK P1 blir mer og mer lik de kommersielle kanalene i både form og innhold, heter det i høringssvaret.
De peker på manglende prioritering av norsk musikk på norsk. Ifølge P4 var andelen norsk musikk fremført på norsk kun 27 prosent i morgenflaten mellom klokken 06 og 10 på hverdager i 2024.
De mener det viser at NRK unnlater å eksponere norsk musikk på norsk i de sendeflatene der de har klart flest lyttere.
– Det snart ikke er mulig å høre forskjell på oss
Gruppen viser også til den planlagte nedleggelsen av flere spesialprogrammer på musikkfeltet, som Spillerom, Jazzklubben og Klassisk vorspiel, og mener dette svekker mangfoldet og bredden i NRKs tilbud.
– Vi mener dette tydelig viser at store deler av norsk musikkbransje er bekymret for det samme som oss, skriver P4.
Også NRKs nyhetsformidling på radio er under press, ifølge P4.
Gruppen peker på at lokale nyhetsbulletiner på dagtid er fjernet fra NRK P1, og erstattet med det NRK omtaler som «flytradio». Dette innebærer at nyhetsankere integreres i løpende sendinger, slik det er vanlig i kommersielle radiokanaler.
– Når NRK tar disse formgrepene har de nå lagt seg så tett opp til de kommersielle kanalenes måte å formidle nyheter på at det snart ikke er mulig å høre forskjell på oss, skriver P4.
Kritiserer krysspromotering
Videre kritiseres NRKs omfattende bruk av krysspromotering for eget innhold på tvers av plattformer, som radio, TV og nett, som P4 mener gir NRK en uforholdsmessig fordel.
– Krysspromoteringen har en enorm rekkevidde og effekt og er et helt uforholdsmessig sterkt verktøy for å sementere statskanalens allerede dominerende posisjon.
Samtidig gir P4 honnør til NRK for å ha trukket seg ut av globale strømmeplattformer som TuneIn.
– NRK hadde naturligvis en egeninteresse, men hensynet til mediemangfoldet og vår bærekraft var sentralt i argumentasjonen deres.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no