Konsernsjef i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes.
Konsernsjef i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes.

Advarer mot NRKs økte muskler: – Vår motstandskraft mot konkurransepress fra NRK svekkes

Nå er Schibsted og NRK like store. Neste år drar NRK fra, sier Schibsteds konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i høringssvaret til Medietilsynet. 

Publisert

I sitt høringssvar til Medietilsynet ber Schibsted om begrensinger av tekstinnhold hos NRK, og at private medier styrkes for å utjevne forholdet. 

Høringsinnspillet kommer etter at Medietilsynet har bedt om innspill til NRKs rolle i mediemangfoldet. 

Schibsted peker i sitt svar på konkurransepresset fra NRK, og hvordan det fører til svekkelser i tilbudet fra private aktører. De mener summen for det norske mediemangfoldet blir mindre enn om aktørene utfylte hverandre. 

– Det står ikke noe sted i den ellers ganske utfyllende og gjennomtenkte NRK-plakaten, at NRKs oppdrag er å konkurrere med andre redaksjonelle medier.

Har like store inntekter i år

Schibsted viser også til NRKs økonomiske styrke sammenlignet med avisene, og at det har økt fra 32,4 prosent av de totale inntektene i 2012, til 52,2 prosent av inntektene i 20243. 

– NRK alene hadde altså inntekter i fjor som utgjorde mer enn halvparten av inntektene til 249 norske aviser samlet. Andelen kommer etter all sannsynlighet til å bli enda høyere i 2025 og 2026, skriver de. 

De påpeker at NRK og Schibsted har omtrent like store inntekter i 2025. Samtidig har statsbudsjettet for neste år foreslått en inntektsvekst for NRK på 3,6 prosent. 

– Schibsted regner med en inntektsutvikling på pluss/minus null det kommende året. Den relative forskjellen i økonomisk styrke kommer altså til å endre seg betydelig i NRKs favør bare på ett år.

Peker på Finland og Sverige

De peker også på at de selv måtte kutte 350 millioner kroner i år, mens det nå ikke finnes flere kostnader å kutte uten at det går utover de redaksjonelle produktene. 

– Vår motstandskraft mot konkurransepress fra NRK svekkes i takt med at økonomien vår svekkes og at NRKs økonomi styrkes, relativt til avisene.

De peker på at NRK kan bruke sin styrke til ytterligere satsing på tekstbasert innhold, gi høyere, mer konkurransedyktige lønninger, og sikre seg rettigheter. 

De er tydelig på at det ikke er slik at de argumenterer for lavere inntekter til NRK, men for en styrking av de private redaktørstyrte mediene. 

– Det siste må delvis gjøres ved å styrke de private medienes rammevilkår og delvis ved å legge noen få begrensninger på NRKs oppdragsbeskrivelse.

I likhet med MBL, trekker også Schibsted frem NRKs dominanse på tekstbasert innhold. De peker på grep man har gjort i Finland og Sverige knyttet til begrensinger av allmennkringkasteren på tekst. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS