Live Andrea Sulheim skal bo i Fyresdal det neste året og jobbe for kommunen med å dokumentere hverdagslivet.

Kommunen sliter med fraflytting. Nå har de hyra på egen influencer

Live Andrea Sulheim publiserer turbilder og har 11.000 følgere på Instagram. Nå flytter hun fra Lom til Fyresdal for å dokumentere hverdagslivet i kommunen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Målet med prosjektet? Å få flere folk til å bosette seg i Fyresdal.

Live Andrea Sulheim er dokumentarfotograf og har studert grafisk design. Hun er opprinnelig fra Lom i Gudbrandsdalen, men flytter nå til Fyresdal kommune i gamle Telemark. Der skal hun dokumentere hverdagslivet i kommunen det neste året. 

– De fleste jobbene innenfor mitt felt er i Oslo og andre store byer, men jeg er ikke så glad i asfalt. Så dukka dette opp og jeg fant ut at jeg skulle ta kontakt, sier hun til Medier24.

– Gøy å prøve noe nytt

På grunn av koronapandemien er prosjektet litt forsinket, men fredag i forrige uke begynte hun i den nye jobben. Hun er ansatt i det lokale produksjonsselskapet Faun, og leies i utgangspunktet ut til kommunen en dag i uka. 

– Jeg er glad i å gå på tur og være ute. Her er det mye fin natur. Skog, åser, fjell, vann og strand.

– Hva tenker du om å være en av landets få kommunale influencere? 

– Nei, jeg synes det er artig at de tør å prøve noe nytt. Generelt har kommunen rykte på seg for å prøve nye ting, så det er bare gøy, sier hun. 

Hun forteller at folket i Fyresdal har tatt godt imot henne. 

– Alle har vært veldig imøtekommende og hyggelige. Det er viktig når man flytter til en plass man knapt har hørt om før man flytter dit, sier hun. 

Vise fram mangfold

Monica Sølyst er prosjektleder i Faun og forteller at de fortsatt er litt sjokkert over at de faktisk fikk noen til å takke ja til jobben – og flytte til Fyresdal for et år. 

– Utgangspunktet var at kommunen leide inn oss for å lage en film om hvordan det er å bo i kommunen. De hadde fått et nytt boligfelt og ville vise fram hvor mangfoldig det er å bo på bygda. Mange har en klar oppfatning av hvordan det er å bo på bygda og vi ville vise at det kan være utrolig mye forskjellig, sier hun. 

Ideen om å hente inn en influencer kom etter en lengre prosess, hvor de var i kontakt med flere ulike samarbeidspartnere. 

– Kommunen har delt ut prøveboliger tidligere, men det er til helt vanlige mennesker, som kanskje ikke når ut til så mange andre. Vi måtte få tak i noen som allerede hadde et publikum, sier hun og legger til at det ikke bare har vært enkelt å spore opp riktig kandidat:

– Vi var ute etter en person med veldig spesifikk følgerbase. Mange influencere som er opptatt av natur, har mange internasjonale følgere. Det var ikke så viktig for oss. Det var også viktig for oss at ikke denne personen som var opptatt av sminke og klær, men av natur og gode naturopplevelser, sier hun. 

I utgangspunktet skal prosjektet vare i ett år og Sulheim skal jobbe med det en dag i uken. 

Powered by Labrador CMS