Jakob Moll, internasjonal sjef i Zetland
Jakob Moll, internasjonal sjef i Zetland

Zetland snuser rundt i Norge: – Vi har noen folk som hjelper oss

Etablerer et selskap i Norge. Men når – og om – de skal starte avis her, vil ikke Jakob Moll spå. Samtidig svirrer ryktene om Zetland er til salgs.

Publisert

– Vi er klare til å si noe offentlig om få måneder, om hvorvidt vi tar neste skritt, sier Jakob Moll, internasjonal sjef i Zetland. 

Da de gikk inn i Finland startet de med en kampanje, der de lette etter bidragsytere og abonnenter før de gikk live med innhold.

– Det vil være det samme vi eventuelt gjør i Norge. Selv om vi tar neste steg, så vil vi ikke kunne si hva som skal startes eller hva det skal hete. Neste steg er å gå i dialog med den norske befolkning og de som synes det er spennende og viktig å diskutere demokrati og medier.

Det er ikke skrevet i stein at det faktisk blir avis i Norge.

– Det at vi stifter et selskap i Norge kan man vel si er i retning av at vi begynner å jobbe mer seriøst med det, sier Moll. 

– Har dere ansatt noen?

– Nei. Men vi har noen folk som hjelper oss i Norge. Hvis vi ansetter noen i Norge, så må vi få laget selskapet først.

– Har dere ansatt noen i Danmark, som skal jobbe i Norge?

– Nei, ikke utover meg, sier Moll.

Fått norske innspill 

Mesteparten av arbeidstiden har han de siste månedene brukt på å bli kjent med det norske mediemarkedet.

– Det er utrolig spennende, og folk er meget sjenerøse med å dele deres tanker om situasjonen for mediene i Norge. Det har jeg fått utrolig stor glede av.

Han sier han har fått en rekke tips og innspill, men vil ikke røpe hvem han har fått dem av.

– Det er forbløffende stor kjennskap til Zetland i den norske medieverdenen, sier Moll.

Mediebransjen i Norge står ovenfor mange av de samme utfordringer som mediene i Danmark og Finland, mener Moll, og det gjør det lettere for dem å få et detaljert overblikk over situasjonen. 

For likt?

Medie-Norge er konsolidert, med flest store medieeiere og få uavhengige publikasjoner.

Moll sier det er fordeler med konsolidering. For eksempel at man bruker færre ressurser, og samtidig kan være ambisiøs i å utvikle. 

Utfordringer med konsolidering er at ting blir mer ensrettede, mener han. 

– Man gjør mye på den samme måten. Det skaper kanskje i en eller annen grad en likere digital brukeropplevelse. Så for oss i Zetland er det spennende å se på steder med stor konsolidering, som kanskje nettopp derfor har plass til noen som lager journalistikk på en annen måte, sier han om eget selskap.

Zetlands journalistikk betegnes av mange som konstruktiv journalistikk. Istedenfor abonnenter, kaller de de som betaler for medlemmer. De får i større grad være med i beslutninger og utvikling. 

I Danmark satser avisen på to-tre større dybdeprosjekter hver dag, og har en daglig podkast.

Kjører soloshow – i første omgang

Selv med samtaler og innspill er planen å først bli bedre kjent med markedet før de bestemmer seg for om de skal satse ordentlig.

– Uformelt vil vi gjerne samarbeide med alle mulige slags institusjoner og personer i det norske samfunnet, slik vi gjorde i Finland, men vi leter ikke etter strategiske mediepartnere. Det er ikke der vi starter, sier Moll. 

Inside Business erfarer at Zetland muligens kommer til å bli kjøpt opp – kanskje allerede i sommer.

Moll henviser til administrerende direktør Tav Klitgaard for spørsmål om et eventuelt salg.

Taus om salg

Rundt 60 prosent av danske Zetland er eid av private investorer.

– Jeg håper de en dag kan få investeringene deres tilbake. Det beste jeg kan gjøre for å få det til å skje, er å drive en god virksomhet, sier Klitgaard til Medier24.

– Når tror du den dagen kan komme? 

– Den kan komme den dagen den riktige kjøperen henvender seg.

– Har dere fått tilbud?

– Vi er jo heldigvis på radaren veldig mange steder, og det er klart at med de tallene vi har, så ville det selvfølgelig vært merkelig hvis ikke der var noen som var interessert i oss, sier han og nevner at de gjennom årene har opplevd interesse fra andre.

Zetland oppnådde en bruttoomsetning på over 51 millioner danske kroner i 2024. Datterselskapet GoodTape hadde også en omsetningsvekst på omtrent 350 prosent

Klitgaard vil ikke svare på om de har konkrete tilbud akkurat nå.

– Det ville ikke vært riktig å gjøre.

Men én ting er han klar på:

– Vi kommer aldri til å selge Zetland til noen som ikke er enige i våre visjoner, sier Klitgaard.

Energi fra Finland

Moll tror tidslinjen for Zetland i Norge vil bli ganske lik den de hadde i Finland.

Der hadde de kampanje og fikk bidragsytere i flere måneder før de gikk live. De nådde målet om 5.000 medlemmer før de lanserte.

– Jeg vil si det våre kolleger i Finland har fått til er eksepsjonelt oppmuntrende, sier Moll.

De lanserte selve avisen i januar i år. Allerede da hadde de rundt 12.000 medlemmer, og Moll sier dette har økt til over 17.000 nå.

– De skrur hele tiden opp ambisjonsnivået, og kan investere i bedre lydutstyr og nye måter å komme i kontakt med grupper i det finske samfunnet. 

Han mener det er kult å oppleve suksessen i Finland, og sier det er den samme energien de skal ta med til Norge.

– Vi opplever at det både er betalingsvilje og begeistring rundt en ny type journalistikk i et nordisk land. Nå skal vi finne ut om vi også kan gjøre det i Norge.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS