John Berge starter ny lokalavis i Kristiansund.
Avisen får navnet Nordmørsposten, det samme som den gamle lokalavisen i Kristiansund hadde frem til den ble lagt ned i 1990.
Primusmotor bak prosjektet er daglig leder i JB Forlag, John Berge, som har startet et nytt aksjeselskap for den nye avisen. Han har hatt ideen i åtte år.
– Et marked
På den nye nettsiden np.no skriver bakmannen at de har gjennomført en spørreundersøkelse om medievaner blant folk i Nordmøre.
Berge trekker frem denne undersøkelsen for hvorfor det nå er riktig tidspunkt å starte en ny lokalavis i Kristiansund.
Her skal 62 prosent av de spurte ha svarte at de ønsker seg en ny avis.
– Vi ser at det er et marked for det. Undersøkelsen vår har gitt mange pekepinner om hva folk ønsker seg av en ny avis. Det har blitt startet små og store lokalaviser mange steder i Norge med suksess, og det skal vi prøve å få til i Kristiansund også.
Berge mener alle byer fortjener en nummer to-avis.
– Det handler om at ingen ser verden likt, og alle saker har to sider, sier Berge.
– Vil ikke snuble
Ambisjonene til kristiansunderen er å lage et medie-alternativ til Tidens Krav som folk vil like.
– Vi har en klar visjon for hvordan vi vil lage avis. Det vil folk se når vi kommer i gang. Vi håper selvsagt at folk på Nordmøre vil like produktet vårt, og vi vil gjøre vårt ytterste for at det blir spennende avis.
Når den nye avisen ser dagens lys, har ikke Berge et konkret svar på.
– Vi starter så raskt som overhode mulig, men vi skynder oss sakte. Vi vil ikke snuble på oppløpssiden. Det er ikke hver dag man starter lokalavis, og det er mange ting å tenke på.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no