Analytiker: Her må mediene være for å nå de unge
– De norske mediene må tenke annerledes, sier medieanalytiker Jonas Østnes i Kantar til Medier24.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Kantar Media presenterte tirsdag morgen hovedfunnene fra rapportene «Mediebarn 2020» (3-11 år) og «Medieungdom 2020» (12-19 år) om barn og unges medievaner.
New kid on The block: TikTok
TikTok ble etablert i 2016 og har virkelig slått an hos både barn og ungdom.
Medieanalytikerne Nils Petter Strømmen og Jonas Østrem i Kantar innledet presentasjonen med å understreke at TikTok er det som gjelder.
Av 10–11 åringer (barn) er det 48 prosent som bruker TikTok ukentlig, noe som er 16 prosentpoeng opp fra i fjor. Én av fire ungdommer er nå på appen daglig.
– Det er forventet at TikTok kommer til å vokse de neste årene og de norske mediene må tenke annerledes for å nå de unge der de er, forteller Østrem.
Økt nyhetskonsum blant barn
Strømmen forteller at barn, hele 92 prosent, i alderen mellom 10–11 år har en egen smarttelefon.
Blant de yngste mellom 3–5 år er det én av fire som har et nettbrett. Undersøkelsen viser dermed at de eldre, om de måtte velge et utstyr, ville valgt å beholde smarttelefonen, mens de yngre har nettbrett som sin favoritt.
– Det har vært en økt interesse blant barn for å konsumere nyheter denne våren, trolig på grunn av koronaviruset og ønsket om å få meg seg siste nytt om dette, sier Strømmen.
Barna i undersøkelsen svarer at om det skjer en stor nyhet så går de til VG eller YouTube for å oppdatere seg, men aller helst NRK Supernytt. Nesten halvparten av barna ville oppsøkt NRK Supernytt, og dermed blir det barnas viktigste nyhetskilde.
Denne våren fikk Aftenposten Junior også en voldsom vekst en periode, trolig fordi det kunne leses gratis under koronakrisen.
Strømming tar igjen lineær-TV for første gang
I 2010 så barn i gjennomsnitt én time og 48 minutter med TV daglig. Ti år senere, i 2020, er tallet redusert til 31 minutter.
– Men hvor forsvinner TV-minuttene?, spør seniorrådgiver Nils Petter Strømmen i Kantar.
Strømmen forteller at ni av minuttene går til norske strømmetjenester, mens 52 av minuttene går til gaming eller utenlandske strømmetjenester.
Det betyr at mye av konsumet som barn har brukt på norske, redaksjonelle medier har forsvunnet til utenlandske strømmetjenester.
Nytt i år er også at norsk strømming tar igjen norsk lineær TV for første gang. Strømmen forklarer dette med at det denne våren har vært mangel på nytt innhold på lineær TV. Mest populære strømmetjenester er YouTube, NRK Super og Netflix.
Strømmetoppen blant barn:
- BlimE-dansen
- Pressekonferanse Solskjær, Manchester United mot Liverpool på VGTV.
- Verdens beste SFO (fra 2010) – det tredje mest strømmede programmet blant norske barn (flest antall visninger)
Norskspråklige-profiler er favoritt på YouTube
Tire av fire norske barn bruker YouTube ukentlig, viser den ferske Kantar-rapporten.
Victor Sotberg er favoritt blant barna på YouTube, etterfulgt av Flippklipp, Kattekryp, Agnetesh, Mikael Jelly og Randulle.
– Det som er gøy er at det nesten bare er norske navn. Altså finnes det et YouTube-univers med norskspråklig innhold, sier Strømmen.
De fire «store» sosiale mediene blant barna, som brukes ukentlig av de fra 6 til 11 år er:
- TikTok (29 %)
- Snapchat (25 %)
- Facebook (13 %)
- Instagram (7 %)
Ungdommen strømmer i vei
Medieanalytiker Jonas Østnes presenterte hva slags medievaner de unge (12-19 år) har.
Rapporten viser at flere ungdommer har begynt å strømme musikk. Nettaviser ligger på det jevne som i fjor (55 % leser daglig), lineær-TV ligger 47 % og papiraviser har en daglig dekning på 27 %. Østnes legger til at det er lokalavisene som trekker dette tallet opp.
Sosiale medier og strømming gigantisk blant ungdommen. Den daglig dekningen for YouTube er på 83 %, mens 48 % strømmer fra Netflix.
De tre «store» sosiale mediene blant de unge er:
- Snapchat (80 %) – ned 4 prosentpoeng fra 2018
- Instagram (72 %) – opp 7 prosentpoeng fra 2018
- Facebook (64 %) – ned 13 prosentpoeng fra 2018