Viaplay Group på Hasle logo

Inntektene faller for Viaplay: Over 300 millioner i underskudd i år

Viaplay Group rapporterer lavere inntekter i tredje kvartal, men viser tegn til fremgang i arbeidet med restruktureringen og oppkjøpet av Allente.

Publisert Sist oppdatert

Viaplay fortsetter nedgangen i inntekter. I tredje kvartal endte de på en total omsetning på 4,01 milliarder svenske kroner, ned fra 4,4 milliarder i samme periode i fjor.

Resultatet ble et underskudd på 142 millioner svenske kroner i tredje kvartal. Så langt i år har konsernet et underskudd på 316 millioner. 

Kjernevirksomheten, som inkluderer Norden, Nederland og Viaplay Select, sto for mesteparten av inntektene med 4,01 milliarder kroner. 

Dette utgjør en organisk nedgang på 2,7 prosent fra samme kvartal i fjor. 

Ifølge konsernsjef Jørgen Madsen Lindemann er selskapet fortsatt i rute med omstillingsarbeidet.

 – Vi har fortsatt å gjennomføre vår strategi og plan. Vi har fortsatt mye arbeid foran oss, men transformasjonen vår er på rett vei, støttet av klare prioriteringer, finansiell disiplin og et skarpt fokus på å skape langsiktig verdi, sier han i pressemeldingen.

Han trekker også frem utviklingen i oppkjøpet av Allente. Konsernet meldte i fremleggingen av tallene fra andre kvartal at de kjøper ut Telenor, og blir eneeier i selskapet. 

– Arbeidet med å slå oss sammen med Allente har fortsatt med fremgang, og vi har så langt mottatt godkjenning fra relevante myndigheter i Norge og Danmark. I Sverige har vi fått bekreftet at meldingen er henlagt av Inspektoratet for strategiske produkter under loven om utenlandske direkteinvesteringer.

Konkurransetilsynets godkjenning i Sverige gjenstår fortsatt, men selskapet forventer å fullføre transaksjonen i løpet av fjerde kvartal.

Selskapet skriver at reklameinntektene økte med 2 prosent i kvartalet, og at abonnementsinntektene fra strømmetjenesten vokste organisk med 1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. 

Samtidig gikk inntektene fra linjære abonnementer ned med 1 prosent, mens omsetningen fra videresalg og andre inntekter falt med 37 prosent.

– Våre prioriteringer forblir tydelige: relevant og kommersiell historiefortelling, operasjonell gjennomføring og fortsatt kommersialisering av vårt sterke innholdsportefølje, sier Lindemann.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS