Nicolai Astrup Wiik og Tor Kielland i Open Mind.

Norsk startup med nytt KI-verktøy: – Samarbeidet med Nettavisen har vært helt uvurderlig

Open Mind lanserer KI-verktøyet StoryGo, som skal effektivisere journalistisk arbeid gjennom hele produksjonsprosessen. Verktøyet er utviklet i samarbeid med Nettavisen.

Publisert Sist oppdatert

StoryGo er et nytt KI-basert verktøy fra Oslo-selskapet Open Mind. Verktøyet ble presentert for første gang på NAB Show i Las Vegas, og er blitt utviklet i tett samarbeid med Nettavisen.

– Samarbeidet med Nettavisen har vært helt uvurderlig for oss. Å få jobbe side om side med kunden og få direkte tilbakemeldinger har vært avgjørende for å utvikle et verktøy som løser reelle utfordringer., sier Tor Kielland, daglig leder og grunnlegger av Open Mind, i en pressemelding.

Han forteller at StoryGo ikke bare er et grensesnitt på toppen av en språkmodell.

– Vi har utviklet en komplett løsning der vi bruker ulike former for AI i hver fase av den journalistiske prosessen. Dette frigjør journalister fra "churnalism" - den repetitive bearbeidingen av eksisterende stoff. I stedet kan de fokusere på det som virkelig skaper verdi for samfunnet: å bruke menneskelig intuisjon til å følge spor og snakke med kilder for å bringe frem kunnskap som ikke allerede er digitalt tilgjengelig, forklarer han.

Nå går selskapet inn i en kommersiell fase med verktøyet.

I pressemeldingen sier selskapet at verktøyet skal dekke hele den redaksjonelle arbeidsflyten – fra nyhetsoppdagelse og research til skriving og kildeverifisering. 

Open Mind understreker at StoryGo kun tilbys redaksjonelle medier, og at innhold produsert med verktøyet må signeres av en menneskelig journalist. 

– Journalisten og redaktøren må fortsatt ta ansvar for det publiserte innholdet, sier Kielland.

Selskapet planlegger en kontrollert utrulling og vil i første omgang ta inn fem til seks større kunder globalt. StoryGo ble presentert for første gang på NAB Show i Las Vegas.

– Etter presentasjonen i Las Vegas er vi i dialog med en rekke potensielle kunder fra hele verden. Det inkluderer noen av de største medieselskapene i USA. Vi skal jobbe systematisk med disse henvendelsene og planen er å skalere kontrollert, sier forretningsutvikler, Nicolai Astrup Wiik.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS