Illustrasjonsbilde.

Schibsted-eier tar regninga for svensk satsing i skolen

Stiftelsen Tinius støtter svensk satsing på journalistikk i skolen.

Publisert

Prosjektet TrustEd Voices – Building Youth Agency through Media & Ethics gir 20 svenske skoler gratis tilgang til publiseringsverktøyet Mobile Stories og tilhørende undervisningsmateriell.

Prosjektet finansieres av Schibsted-eier Stiftelsen Tinius, skriver stiftelsen i en pressemelding.

Elevene får lage artikler, podkaster og videoer, og lære om faktasjekk, opphavsrett og etiske publiseringsregler i prosessen.

Bak initiativet står den svenske organisasjonen Voice4You, grunnlagt av journalistene Charlotta Bergseth og Jenny Sköld, som også har utviklet Mobile Stories.

– Vi er glade for å støtte et initiativ som gir unge gode verktøy for å forstå journalistikkens betydning og finne sin egen stemme i offentligheten. Mobile Stories kombinerer forståelse for journalistikk og presseetikk med praktisk erfaring på en måte som styrker både kildekritikk og demokratisk deltakelse. Det gir unge innsikt i hva som kjennetegner troverdig innhold – både det de selv skaper og det de møter som mediekonsumenter. Det er helt i tråd med vårt oppdrag om å verne om frie og uavhengige medier av høy kvalitet, sier Kjersti Løken Stavrum, daglig leder i Stiftelsen Tinius.Satsingen retter seg mot elever på ungdomsskole og videregående, men kan også inkludere unge i organisasjonslivet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS