Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Kjersti Sortland

Skal bruke høsten på ny strategi: – Det haster med å investere for nye lesergrupper

Stavanger Aftenblad skal sette seg ved tegnebordet og se på hva de skal satse på fra nyttår.

Publisert

Det er snart tre år siden Stavanger Aftenblad la ny strategi. Da skulle de blant annet bli mer i øyehøyde med leseren, posisjonere seg og vektlegge regional eksklusivitet.

Nå skal strategien vurderes på nytt, forteller sjefredaktør Kjersti Sortland, og sier tiltakene de har jobbet etter har tjent dem godt.

– Vi har hatt fin vekst i digitale abonnenter og positivt engasjement blant leserne. Jammen ble vi kåret til Årets avis i år, også. Da kan man jo velge å tenke at «nå holder vi bare fram som vi stevner». Men det er ikke slik forretningslivet fungerer, for noen. 

Hun sier samfunnet, teknologiutviklingen og utfordringene deres endrer seg raskt.

– Vi opplever for eksempel at det haster med å investere for nye lesergrupper i Aftenbladet. Og vi er spent på hvordan KI vil endre internett og hva vi kan få til med disse verktøyene for innbyggerne her. 

Mulig omorganisering

Ledergruppa i avisen skal legge den nye strategien, og skal blant annet ha tre heldagsmøter gjennom høsten. De leier også inn ekspertise på prosjektstyring, og ansatte i avisen har fått - og skal få - bidra med ideer.

– I innsiktsarbeidet som ligger til grunn når vi starter, altså status om vårt marked og våre muligheter, har både redaksjonelle medarbeidere og brukermarked samarbeidet, for eksempel. Flere ulike fagpersoner i avishuset vil bli intervjuet av prosjektleder før workshopene starter. 

Både Bergens Tidende og Aftenposten har endret i strategi i år. I Bergen la de blant annet mellomlederkabalen helt på nytt

Om de vil gjøre noe slikt i Stavanger gjenstår å se.

– Vi får starte med å legge strategien. Deretter er det selvsagt et lederansvar å legge arbeidet til rette best mulig, for å kunne lykkes med gjennomføring. Så det er vel å anta, at vi også denne gang vil diskutere organisering, blant andre tiltak, når vi kommer utpå senhøsten.

Sjefredaktøren ser fram til å starte.

– Vi gleder oss, og gruer litt for krevende diskusjoner og veivalg, samtidig. Det er akkurat sånn det skal være.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS