Kjetil Raknes, forsker.

Klar beskjed til pressen: – Dere har aldri vært så svake som nå

Årets valgkampdekning får gjennomgå fra flere hold. Tina Bru tror pressen havnet i samme fella som Høyre.

Publisert Sist oppdatert

(STORTINGET): – Dere har aldri vært så svake som nå. Dere har aldri vært dårligere i valgkampen enn dere var i år, sier Kjetil Raknes om pressens rolle under årets valgkamp. 

På Stortingets Presselosjes høstseminar ble det stilt spørsmål om pressen sto til stryk under dekningen av valgkampen. 

Kjetil Raknes, Mathias Fisher og Tina Bru stilte til debatt med NRKs Kyrre Nakkim. 

– Vanskeligere nå

Panelet var enige i at pressen ikke sto til stryk, men at det var flere ting pressen kunne gjort bedre. 

Nakkim er enig i at valgkampen ikke har vært den beste. 

Avtroppende nestleder i Høyre, Tina Bru

– Dette er ikke den valgkampen jeg er mest fornøyd med. Før dominerte redaktørstyrte medier alt selv og kunne styre en valgkamp. Det er vanskeligere nå. 

Han peker på at antallet plattformer man nå skal publisere på er mye større. 

– Da jeg startet i NRK var det radio og TV for NRK. Nå skal vi treffe på alle plattformer, og lage den samme journalistikken på alle plattformene. Det gjør det vanskeligere for oss. Samtidig skal vi ta hensyn til andre medier, og ikke ta deres saker. 

Han mener pressen i større grad løp i flokk før, og derfor hadde en mer samlet front. 

– Man fikk kommet mer til bunns i saker, og vi fikk ikke presset politikerne på samme måte. Men ingen medier klarer å bære valgkampen alene. 

Sammenligner med Høyre

Nestleder i Høyre, Tina Bru, sier at ingen satte agenda i valgkampen. 

– Det var ingen motstand, og alt ble så fragmentert. Hvis du spør meg hva valget handlet om, vil det nærmeste man kommer være at det var personfokusert. 

Bru peker på at hun og Henrik Asheim valgte å være i Oslo for å stille i debatter mens Erna Solberg var på turne rundt i landet. 

– For å dekke opp debattene som skjedde i valgbodene og på dagtid. Men det skjedde aldri. Det var Dagsnytt 18 og Nyhetskompaniet. Det ble aldri de debattene. 

– Jeg lurer på om pressen befinner seg i skjebnefellesskap med Høyre. Vi var ikke et alternativ folk gadd å forholde seg til, og jeg tror det ble sånn hos dere også. 

– Ender med å ikke sette dagsorden

Mathias Fischer mente medienes dekning ikke var valgkampdekning i år. 

– Det var meningsmålinger, kommentarer, podkaster hvor journalister snakket med journalister, debattsendinger hvor en journalist snakket med en kommentator. Det er ikke valgkamp, det er metajournalistikk. I år skjedde ikke valgkampen i deres flater, sier Fischer og legger til: 

– Med alle de som jobber i pressen, kunne kanskje noen ha gjort noe annet med dagene sine for å få fram de politiske sakene. 

Tina Bru, Kjetil Raknes, Mathias Fischer og Kyrre Nakkim

Raknes peker på at formuesskatten fikk uforholdsmessig mye fokus i mediedekningen rundt valget - og mener mediene i sin iver etter dagsorden, endte med å ikke sette dagsorden i det hele tatt. 

Det ble også diskutert om «Gutta» var de som hadde styringen over debatten. 

Nakkim er klar på at NRK er større og treffer bedre enn «Gutta». 

– Vi når fortsatt flere unge enn de gjør. Og vi lager veldig mye journalistikk som når fram. Vi hadde fire millioner treff på «Partiguiden» og mange av disse var unge. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS