Stortingspartiene har forhandlet om krisepakker til norsk næringsliv – og flere har etterspurt tiltak for mediene.
I en merknad til den nye krisepakken går flertallet i Stortingets finanskomité inn for å sikre lokalavisene i en krevende tid.
Frykter avisdød
De skriver:
«Komiteen viser til at mange lokalaviser har kommet i en svært krevende økonomisk situasjon etter et brått fall i annonseinntekter som en følge av konsekvensene for norsk næringsliv og samfunnsliv av koronapandemien. Lokalavisene er lim i lokalsamfunnene og bidrar til samholdsfølelse og tettere lokale fellesskap over hele landet. De er lokalavisene som skriver om sakene som ligger tettest opp til mange folk liv. Dette er informasjon alle har rett på, uavhengig av hvilket postnummer man har».
Videre skriver de at de frykter at dette vil svekke det lokale folkestyret:
«{ …} da informasjon om lokalpolitikken blir vesentlig mindre tilgjengelig. Blant en rekke lokalaviser er det allerede en stor bekymring knyttet til nedskjæring i antallet dager med postombæring. Den økonomiske krisen kommer nå på toppen av dette, og Landslaget for lokalaviser advarer mot at uten ekstra tiltak vil mange, spesielt små uavhengige lokalaviser, forsvinne».
– Viktig
Mediepolitisk talsperson i Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, sier til Medier24 at hun er svært fornøyd med å ha fått på plass merknaden.
– Vi har løftet fram lokalmediene og jeg er veldig glad for at vi har fått gehør for dette hos resten av partiene, sier hun til Medier24.
Videre er hun opptatt av at denne merknaden forhåpentligvis legger grunnlaget for å få på plass konkrete tiltak for mediesektoren i krisetider.
– Jeg er optimistisk anlagt og dette bærer bud om at finanskomiteen nå forstår hvilken krevende situasjon lokalavisene står i. Det er bra og det vil på sikt også bli muligheter for å gå inn for konkrete tiltak for både lokalavisene og bransjen generelt, sier hun.
Blant dem som har vært opptatt av å få på plass konkrete tiltak er generalsekretær i Landslaget for Lokalaviser (LLA), Tomas Bruvik.
– Lokalavisene er viktigere enn noen gang for å få fram informasjon og journalistikk til landets innbyggere. For at avisene skal klare seg både på kort og lang sikt, må vi passe på at også de minste avisene klarer å stå på egne bein, sa LLAs generalsekretær Tomas Bruvik tidligere denne uken.
Blant tiltakene som allerede er gjennomført for mediebransjen er Medietilsynets vedtak om å utbetale produksjonsstøtten tidligere enn planlagt. I tillegg innfører regjeringen et kutt i arbeidsgiveravgiften, som er et krisetiltak mediebransjen har ønsket seg siden lenge før koronakrisen.