Medieminister Abid Raja: – Vi har fått med oss de store utfordringene i bransjen

Regjeringen og kulturministeren vurderer ulike tiltak for mediebransjen fortløpende.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediene er hardt rammet av korona-krisen. Annonseinntektene stuper, mange medier permitterer ansatte og senest i dag har Mediebedriftenes Landsforening (MBL) gått ut og bedt om en milliard kroner i krisepakke til mediebransjen. Landslaget for Lokalaviser har også gått ut og krevd 150 millioner kroner til lokalavisene.

Allerede onsdag i forrige uke kom det en krisepakke på 900 millioner til kultur, frivillighet og idrett.

Medier24 har siden da forsøkt å få til et intervju med medieminister Abid Raja (V) om utfordringene mediebransjen står i og om han ser for seg en liknende pakke til en kriserammet sektor.

Det har ikke latt seg gjøre, men onsdag kommer dette sitatet fra ministeren, kommunisert via departementets kommunikasjonsavdeling: 

– Krisen vi står i fører med seg store utfordringer for hele samfunnet, og det er knapt noen bransjer som kommer til å gå skadefri gjennom dette. Regjeringen jobber med en rekke tiltak innenfor alle samfunnssektorer, og vi har naturligvis fått med oss de store utfordringene mediebransjen står oppe i, sier Raja i en e-post til Medier24. 

Han er i e-posten klar på at de vurderer å sette inn ulike tiltak for bransjen.

– Vi vil fortløpende følge med, og vurdere ulike tiltak for å bidra til å berge en bransje jeg er helt enig i at fyller et viktig samfunnsoppdrag, ikke minst i kriser. Dette må vi imidlertid komme tilbake til, sier han ifølge e-posten.

Powered by Labrador CMS