Det er en forutsetning at kostnader kuttes til «et bærekraftig nivå» som det heter i pressemeldingen.
– Vi vet ennå ikke hvor mange årsverk som må kuttes, men vi har et underskudd nå som vi må kvitte oss med, sier Sørheim til Medier24.
– Var de ansatte skuffet?
– Jeg registrerte ikke noen skuffelse, men mange hadde nok en dobbel følelse. Jeg var glad for å formidle et positivt budskap om at vi har inngått et strategisk samarbeid i B2B-markedet, men man er jo aldri glad for å si at man må kutte kostnader. Jeg skulle ønsket at vi slapp det.
Det er litt over to år siden Schibsted kjøpte Shifter. Her med Sarah Sørheim og grunnlegger og daglig leder Lucas Weldeghebriel i Shifter.Foto: Kent Olsen
– Men de ansatte har vel fått informasjon om et voksende underskudd?
– Vi har delt alle tall med de ansatte. Og vi er stolt av at vi har hatt en offensiv vekst i Shifter. Vi er rigget for vekst, men de økonomiske resultatene viser at vi har måttet bruke lengre tid enn planlagt.
Vil fortsette som før
Sarah Sørheim opplyser at den grunnleggende strategien for Shifter ligger fast. Det andre nisjeproduktet er ikke berørt av transaksjonen. Når det gjelder Shifters andre nettsted, BankShift, så vil det fortsette som før. I alle fall inntil videre. Det samme vil FinansWatch, som oppfattes som konkurrenter på delvis samme markedet.
– Nå har vi brukt all vår tid på å få i stand denne avtalen med Watch Media og er glade for at vi nå får et samarbeid med en partner som kan dette bedre enn oss. Jeg vil rose de ansatte i Shifter som har vært gjennom mange endringer. De har vært offensive og nysgjerrige og stilt meg mange gode spørsmål.
– Men altså ingen skuffelse?
– Nei, ikke på allmøtet, men dette var en nyhet som naturlig nok medfører usikkerhet når det er snakk om sluttpakker.
På samme nivå
Sørheim opplyser at sluttpakkene er på samme nivå som er brukt under andre nedbemanninger i Schibsted.
– Hvor mange årsverk må kuttes?
– Det vet vi ikke ennå.
– Hva skjer med din rolle?
– Det vet jeg heller ikke.
Ansvarlig redaktør og daglig leder i Shifter, Lucas Weldegjebriel, skriver i en SMS til Medier24 at dette er et strategisk samarbeid som gir stor mening for begge parter.
«Jeg tror Shifter Media vil styrkes av å være en del av et mediehus som både har vilje og evne til å satse for å vokse innen B2B-publikasjoner. Det er imponerende hva Watch Media har fått til, og jeg er superimponert over hva de ansatte i Shifter Media har fått til, så det blir spennende å se hva vi kan få til sammen. Jeg tror vi har mye å lære av hverandre», skriver han.
For ordens skyld: Medier24 er eid av Watch Media Norway. Vi står fritt til å dekke våre eiere på lik linje som vi dekker alle andre medier.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no