Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted sier de ønsker å lage nye abonnement som også kan selge varer og tjenester - som for eksempel bleier.NTB / Scanpix / montasje
Schibsted lukter på nye abonnement: Vil lage en Spotify-løsning som kan selge både aviser og bleier
Det lukter forretningsutvikling i landets største mediekonsern når de nå tar små barneskritt inn i en fersk abonnementsmodell.
I et intervju med Medier24 onsdag forteller konsernsjef Kristin Skogen Lund at Schibsted jobber med et nytt og omfattende abonnementsinitiativ.
I dag tilbyr mediekonsernet ulike abonnementsløsninger for mediehusene, men de ønsker også å kunne selge varer og tjenester på sikt.
– Vi må bli mye mer sofistikerte i hvordan vi setter sammen abonnementstilbudet vårt, for folk er villig til å betale for mange forskjellige ting. Jeg har en visjon om at vi skal bli en slags «abonnementshub» hvor man kan bundle inn produkter og tjenester som ikke nødvendigvis trenger å være drevet av mediene, men at vi blir et slags nav i et abonnementsunivers, sier Skogen Lund og fortsetter:
– Jeg ser ikke umiddelbart at det er et presseetisk problem at man distribuerer kylling og bleier sammen med Aftenbladet
Lars Helle, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad
– Det er en visjon jeg har, men det ligger et stykke fram i tid, så må se om vi lykkes med det.
For eksempel bleier
Illustrasjonsfoto av baby og bleier.Frank May / NTB
– Et slags Spotify for mediebransjen med masse andre ting?
– Ja, det kan du kanskje si. Det behøver ikke bare å være det vi i dag tenker på som rent medieinnhold. Det kan være andre type tjenester. La oss si du har noe som i utgangspunktet er et mediebasert innholdsprodukt for småbarnsforeldre. Så kan man tenke seg at man, via det, kan abonnere på artikler og tjenester du trenger som, for å si det veldig banalt «bleieabonnement». Du kan se for deg at du klarer å knytte til deg nyttige tjenester i segmenter som i utgangspunktet er mediebasert, men hvor ikke hele «bundelen» trenger å handle om medier, sier hun og forter seg å skyte inn:
– Så må du ikke skrive at vi skal begynne å selge bleieabonnement, for det var helt hypotetisk eksempel, men det sier noe om hvilke muligheter som kan ligge der.
Schibsted opplyser at det også kan være at man overfor sportsinteresserte selger billetter til fotballkamper gjennom et slags sportsabonnement – uten at noen av disse tankene er ferdig kvernet i konsernet.
Skogen Lund sier hun er overbevist om at dette er veien å gå for Schibsted nå for å bli enda viktigere for kundene. Hun er også opptatt av at de nye produktene ikke skal være til forkleinelse for de journalistiske miljøene.
– Vi må være veldig nøye med relevansen – også må vi selvfølgelig ivareta den redaksjonelle integriteten oppi dette.
Oljejournalistikk og bleier
Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle.Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Afteblad sier til Medier24 at han har ingen problemer med å selge oljejournalistikk og bleier i ett og samme abonnement.
– Dette er bra, for det høres ut som at diskusjonene vi har hatt de siste fire-fem årene nå begynner å ta form.
Helle understreker at han ikke kjenner til de konkrete planene rundt dette i konsernet nå, men ønsker et slik satsing velkommen.
– Vi har holdt på med en abonnementsløsning i Aftenbladet siden 1893 i og vi fant plutselig ut at dette er noe av det mest moderne man kan holde på med. I dag kan man abonnere på alt fra TV-innhold til briller og medisiner, så det er helt naturlig at vi, som virkelig kan dette med abonnement og distribusjon, finner nye inntekter gjennom den modellen.
– Du ser fram til å kunne tilby oljejournalistikk og bleier til dine abonnenter?
– Det hadde vært helt greit det. Det er helt nødvendig å finne nye inntektskilder i vår bransje. Hvis det betyr at man kan få bleier på døra – sammen med avisa – så er det helt fint.
– Ser du noen presseetiske utfordringer med dette?
– Det må vi i så fall ta der og da, men jeg ser ikke umiddelbart at det er et presseetisk problem at man distribuerer kylling og bleier sammen med Aftenbladet. Det gir mening å bundle mer med de abonnementene vi har nå, avslutter han.