Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.

Schibsted inviterer Amedia og andre konserner til mer samarbeid om annonser, salg og teknologi

– Du kan trykke avisa på samme trykkeri, men fortsatt konkurrere om det beste innholdet, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uken ble det kjent at Schibsted må kutte 500 millioner kroner av driftskostnadene innen utgangen av 2021.

Nå ønsker konsernsjef Kristin Skogen Lund å snu alle steiner - og inviterer dermed bransjen til å se på hva de kan gjøre sammen for å spare penger.

– Vi sliter alle med den grunnleggende økonomien og da må vi samarbeide om de  tingene vi ikke behøver å konkurrere om, som trykkeri, enkelte deler av teknologien vår, annonseteknologi og kanskje felles salgsselskaper. Da kan vi gjøre det effektivt og samle ressursene som gjør at vi bedre kan konkurrere med de globale gigantene, forteller hun til Medier24.

Må ikke gå ut over konkurransen

– Hvordan skal du få med deg de andre, som Amedia for eksempel?

– Jeg tror flere ser behovet for dette etter hvert og at det lønner seg økonomisk. Slik kan vi også få bedre få kvalitet og produkter. Jeg tror det kan gi oss stor verdi å samarbeide om dette, for ingen av oss ønsker å se på dette som kjernevirksomhet.

– Har du tatt initiativer, eller er dette løse ideer?

– Vi har hatt samtaler om det, uten at det kanskje har kommet så mye konkret ut av det foreløpig, men det håper jeg at det gjør. Men jeg ser at korona kanskje kan fremskynde et slikt samarbeid. 

– Hva er budskapet til de andre konsernsjefene nå?

– Vi samarbeider på en del ting allerede og vi bør sette oss ned og finne andre områder der vi kan finne felles interesser - uten at det går utover konkurransen. Jeg er veldig innstilt på det. Du kan trykke avisa på samme trykkeri, men fortsatt konkurrere om det beste innholdet. 

Amedia ønsker samarbeid

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia sier til Medier24 at partnerskap med andre medieaktører er helt sentralt i Amedias strategi.

– Amedia har derfor inngått en rekke store samarbeidsavtaler og prosjekter med andre mediekonsern de siste to årene, forteller han.

Stokstad viser til at Schibsted og Amedia samarbeider godt allerede på en rekke områder.Schibsted og Amedia samarbeider allerede godt på flere områder.

– Jeg er derfor glad for at Kristin i likhet med oss ønsker å styrke samarbeidet ytterligere.

Powered by Labrador CMS