Kristin Stoltenberg, Watch Media Norge.

Økte inntektene med 40 prosent – men tapte fortsatt millioner 

Både lønnskostnader og inntekter har økt for Watch Media - underskuddet er mindre enn året før.

Publisert

Watch Media etablerte seg i Norge i 2020. Siden da har de ennå ikke gått i pluss.

I dag er de ni nisjeaviser, inkludert Medier24 og KOM24 som ble kjøpt opp i år. En tiende er planlagt å lanseres senere i år.

I 2024 endte Watch Media med et underskudd på 25 millioner kroner. Det er en liten bedring fra året før, som endte med 29 millioner i minus.

Inntektene økte fra 20,2 millioner kroner til 28,5 millioner kroner, altså over 8 millioner kroner, som tilsvarer ca. 40 prosent.

Kostnadene økte fra 49,2 millioner kroner til 54,7 millioner kroner. Blant postene som økte mest finner man lønnskostnader.

Vokser

Norgessjef Kristin Stoltenberg peker på at de opplevde vekst i abonnenter, trafikk og nyhetsbrevmottakere i 2024.

– Vi har et godt konsept, gode folk og en målrettet plan. Watch Media vokser for hvert år og vi er blitt en sterk leverandør av næringslivsjournalistikk rettet mot flere av Norges viktigste bransjer, skriver hun i en e-post.

Watch Media har økt i både antall nisjer og årsverk siden oppstarten. Ved utgangen av 2024 hadde selskapet 37,5 årsverk. I 2020 hadde de 5.

Så langt har driftsresultatene til sammen siden 2020 endt på 66,7 millioner kroner i minus.

– Det krever investeringer for å bygge opp en abonnementsbedrift, og i Watch Media investeres det fordi titlene våre utvikler seg i positiv retning. Å bygge abonnementsbaserte medier tar år for å gjøre dem lønnsomme. Derfor er røde tall som forventet og vil være det i flere år, forklarer Stoltenberg.

Første nisje, FinansWatch, gikk break even ved årsskiftet.

– Hadde vi bare lansert ett eller to medier da vi startet i Norge for fem år siden, ville vi vært mye nærmere å gå i null nå. Men vi – og våre eiere - har ønsket vekst og grepet de mulighetene vi tror på, skriver hun.

Stoltenberg understreker at investeringer og kapitaltilførsel er et sunnhetstegn og ikke et tap.

Stolte

For 2022 og 2023 fikk de en kapitaltilførsel på til sammen 61 millioner kroner fra morselskapet.

I regnskapet skriver de at Watch Media i Norge befinner seg i en vekstfase, som medfører at selskapet genererer negative resultater og pengestrømmer.

«For å sikre den nødvendige likviditeten mottar selskapet finansielle støtte fra morselskapet Watch Medier A/S», står det.

Når den nye nisjen blir lansert senere i år, teller Watch Media 10 nisjer totalt, om man tar med nyoppkjøpte Medier24 og KOM24. Man blir også mer enn 50 medarbeidere.

Stoltenberg sier de er stolte over hva de har fått til så langt. 

– Vi følger markedet og griper de mulighetene vi tror på, enten det handler om å starte nye aviser, eller gjennom oppkjøp. Så skal vi selvsagt også jobbe for å gjøre våre eksisterende medier lønnsomme, i tråd med våre planer, sier hun.

--------------

For ordens skyld: Medier24 er heleid av Watch Media Norge, siden 31. mars 2025. Medier24 har redaksjonell frihet til å dekke sine eiere på lik linje som vi dekker alle andre medier.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS