Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Polaris med sterk vekst i Norge: Har gjort store kutt i Sverige

I Norge peker pilene oppover for Polaris Media. Samtidig har konsernet startet omstillingen i Sverige. 

Publisert Sist oppdatert

Polaris Media endte tredje kvartal med en justert EBITDA på 103 millioner, én million økning fra samme kvartal i fjor. 

For de norske mediehusene økte inntektene med fem prosent, og endte på 503 millioner. Inntektene i Sverige falt med tre millioner. 

Konsernsjef Per Axel Koch skriver i kvartalsrapporten at utviklingen i Norge er positiv. 

-Vi er svært tilfredse med utviklingen i de norske mediehusene, hvor vi over lang tid har lyktes godt med brukerinntektene. I tredje kvartal leverte vi 19 prosent vekst i digitale brukerinntekter i Norge, noe som er sterkt. Samtidig har vi vært dyktige med å holde kostnadene nede, sier Koch.

Han påpeker også at de samlede annonseinntektene i Norge er i vekst for første gang siden 2021. 

Samtidig melder konsernet at de nå har iverksatt store effektiviseringstiltak i Stampen Media. Konsernet varslet i tiltakene i sommer, etter at den svenske delen av konsernet hadde svak resultatutvikling i første halvår. 

Tiltakene innebærer en nedbemanning på 68 årsverk, hvorav 58 i mediehusene og ti i distribusjonsvirksomheten.

– I tredje kvartal har vi gjennomført betydelige effektiviseringstiltak i Stampen Media som følge av svak resultatutvikling i første halvår. Konsernets resultat for tredje kvartal er preget av omstillingskostnader i forbindelse med tiltakene, sier Koch. 

Nedgangen i Sverige fortsatte i både mediehusene og distribusjonsvirksomheten, og Polaris har derfor gjennomført strukturelle grep.

– Dette vil redusere kostnadsbasen i Stampen Media med om lag 88 millioner svenske kroner på årsbasis, med effekt fra og med fjerde kvartal.

Parallelt jobber konsernet med tiltak for å styrke inntektsutviklingen i det svenske markedet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS