Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Polaris Media med lavere resultat – Varsler nye tiltak i Sverige

Polaris Media rapporterer lavere resultat i første kvartal 2025 sammenlignet med året før. Investeringer og svenske mediehus trekker ned.

Publisert Sist oppdatert

Polaris Media leverte et justert driftsresultat (EBITDA) på 28 millioner kroner i første kvartal 2025, en nedgang på 26 prosent fra samme kvartal i fjor. Det kommer frem i kvartalsrapporten onsdag. 

Konsernsjef Per Axel Koch skriver i rapporten at nedgangen skyldes i stor grad svake resultater fra investeringen i Helthjem Netthandel og en resultatnedgang i svenske mediehus.

– Etter en sterk resultatutvikling gjennom hele 2024, ble første kvartal 2025 mer utfordrende for Polaris Media, sier Koch i rapporten.

Samtidig viser brukermarkedet en fortsatt positiv utvikling. Inntekter fra heldigitale produkter økte med 16 prosent, drevet av flere digitale abonnement og høyere priser. 

Ved kvartalets slutt hadde konsernet 438 000 digitale abonnement, en økning på 11 prosent fra året før. Disse inntektene utgjorde 47 prosent av mediehusenes samlede brukerinntekter.

– Det er gledelig å se at veksten i digitale inntekter nok en gang mer enn kompenserte for fallet fra kombinerte papir- og digitalprodukter, uttaler Koch.

Distribusjonsvirksomheten i Norge hadde solid resultatvekst, mens den svenske delen fortsatt leverer svakt. Konsernet skriver at de vil gjennomføre ytterligere effektiviseringstiltak i den svenske delen av virksomheten. 

– Dette innebærer endringer i distribusjonsgeografi og filialstruktur, noe som vil gi kostnadsbesparelser gjennom andre halvår. Dette kommer i tillegg til de omfattende tiltakene som ble gjennomført i samtlige virksomhetsområder i 2023 og 2024.

Polaris Media solgte aksjer i Vend (tidligere Schibsted Marketplaces) for 500 millioner kroner i februar, og har nå tilført nesten 3,3 milliarder kroner i likvide midler siden salget av FINN-andelen i 2024. 

– Med denne inntektsbasen står vi godt rustet til å møte den strukturelle nedgangen i Komplett-produkter også fremover, sier Koch.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS