Per Axel Koch, Polaris Media.

Resultatet i Polaris Media går ned: – Behov for ytterligere tiltak

Polaris Media må spare mer penger det neste halvåret. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag la Polaris Media frem kvartalstallene for andre kvartal i 2023.

De viser at resulatet går ned, men at inntektene øker samlet i konsernet. 

I andre kvartal hadde Polaris Media en underliggende EBITDA på 78 millioner kroner. Dette er en nedgang på 20 prosent fra samme kvartal i 2022, men er samtidig en bedre utvikling enn i første kvartal, da resultatnedgangen var på 60 prosent.

Konsernets inntekter endte på 946 millioner kroner i 2. kvartal i år, opp fra 922 millioner kroner i 2. kvartal i 2022. Samtidig økte også kostnadene fra 827 millioner kroner til 863 millioner.

Hos de norske mediehusene endte inntektene på 477 millioner kroner, ned fra 486 millioner.

I kvartalsrapporten skriver konsernet at det har vært et utfordrende første halvår. 

– Kostnadsveksten holder seg lav takket være de tiltakene vi satte igang tidlig i år, men det er behov for ytterligere tiltak som blir igangsattfortløpende, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Konsernet har i løpet av året iverksatt flere kostnadstiltak for å møte endrede rammebetingelser, og vil jobbe videre med nødvendige tilpasninger av driften, skriver de. 

– Vi må tilpasse oss markedsforholdene og gjør derfor nødvendige tiltak for å forbedre lønnsomheten. Dette har bidratt til å dempe kostnadsveksten i andrekvartal, og effektene av tiltakene vil gradvis øke i andre halvår 2023 og i2024, sier Koch.

Forrige uke kunngjorde Polaris Media og Schibsted at de er enige om en avtale hvor Polaris Media kjøper 51 prosent av aksjene i mediehusene Vestnytt,Askøyværingen, Strilen, Bygdanytt, Øyposten og Randaberg 24. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS