Per Axel Koch, Polaris Media.

Resultatet i Polaris Media går ned: – Behov for ytterligere tiltak

Polaris Media må spare mer penger det neste halvåret. 

Publisert Sist oppdatert

Onsdag la Polaris Media frem kvartalstallene for andre kvartal i 2023.

De viser at resulatet går ned, men at inntektene øker samlet i konsernet. 

I andre kvartal hadde Polaris Media en underliggende EBITDA på 78 millioner kroner. Dette er en nedgang på 20 prosent fra samme kvartal i 2022, men er samtidig en bedre utvikling enn i første kvartal, da resultatnedgangen var på 60 prosent.

Konsernets inntekter endte på 946 millioner kroner i 2. kvartal i år, opp fra 922 millioner kroner i 2. kvartal i 2022. Samtidig økte også kostnadene fra 827 millioner kroner til 863 millioner.

Hos de norske mediehusene endte inntektene på 477 millioner kroner, ned fra 486 millioner.

I kvartalsrapporten skriver konsernet at det har vært et utfordrende første halvår. 

– Kostnadsveksten holder seg lav takket være de tiltakene vi satte igang tidlig i år, men det er behov for ytterligere tiltak som blir igangsattfortløpende, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Konsernet har i løpet av året iverksatt flere kostnadstiltak for å møte endrede rammebetingelser, og vil jobbe videre med nødvendige tilpasninger av driften, skriver de. 

– Vi må tilpasse oss markedsforholdene og gjør derfor nødvendige tiltak for å forbedre lønnsomheten. Dette har bidratt til å dempe kostnadsveksten i andrekvartal, og effektene av tiltakene vil gradvis øke i andre halvår 2023 og i2024, sier Koch.

Forrige uke kunngjorde Polaris Media og Schibsted at de er enige om en avtale hvor Polaris Media kjøper 51 prosent av aksjene i mediehusene Vestnytt,Askøyværingen, Strilen, Bygdanytt, Øyposten og Randaberg 24. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS