Resultatet er svekket i andre kvartal for Polaris Media, og
har en nedgang på 15 prosent fra samme kvartal i fjor.
– Vi er selvfølgelig ikke
tilfreds med resultatnedgang, men vi er samtidig veldig fornøyd med veksten i
Norge, sier Per Axel Koch.
Konsernet har vekst i digitale brukerinntekter både i Norge
og Sverige, og for første gang er over halvparten av inntektene rene digitale
inntekter.
I Norge er mye veksten knyttet til brukerinntekter, hvor de
har en vekst på sju prosent, og Koch påpeker at de har økt inntektene per bruker.
– En vekst på sju prosent er
imponerende bra. Og den digitale veksten er på 17 prosent.
I Sverige har de ikke klart å få til vekst i
brukerinntektene.
– Det som er hyggelig å se er
at det er sterk vekst i digitale brukerinntekter med 14 prosent. Men vi skulle
sett at den var høyere.
Samlet har de en nedgang i tre prosent
i brukerinntektene.
– Er det et tall vi vil ha
vekst i, er det i brukerinntektene. Dette er vi nødt til å lykkes med, og vi
har en del å gjøre i Sverige på dette.
– Luker litt
Tidligere i uka meldte Polaris at de nå gjør ytterligere
grep i Sverige for å få ned kostnadene, og skal kutte 60 årsverk i Stampen
Media. Det kommer etter at de har gjort grep tidligere i år som omfattet 100
stillinger, i tillegg til at flere av avisene kuttet ut papir i sommer.
– Det er viktig for Polaris
Media å få myk landing i den digitale transformasjonen. Hvordan går det med den
myke landingen i Sverige?
– Det går greit. Det luker
litt akkurat nå, men det er ikke noen grunn til at vi ikke skal få det til. Vi
må justere litt på kostnadssiden, fordi man ikke har fått til den samme
inntektsveksten som vi har fått i Norge. Men jeg har tro på at vi skal få det
til, sier Koch.
Der de norske mediene også har økt inntekt per bruker, har
ikke de svenske mediene den samme veksten.
– Men det er bedre enn da vi
kom inn. Vi startet langt bak både på andelen digitale abonnenter, og prisingen
for digitale abonnement. Så er det klart at forskjellen mellom komplett og digitale
abonnement er større enn i Norge, så det slår kraftigere ut.
Koch legger til at det fremdeles er positive resultater i Stampen.
Vil fortsatt handle i Sverige
– Er det fare for «svenske
tilstander» i de norske mediene?
– Nei, det er helt
forskjellige markeder. Så må vi jobbe videre i Norge langs de linjene man gjør.
Annonsemarkedet er krevende, renten er fremdeles høy. Men veksten i brukerinntekter
er fenomenalt bra, og den tror jeg nesten ingen slår oss på.
Til tross for at det er utfordringer i den svenske delen av
konsernet, gjør ikke det at Koch er skuddredd når det gjelder ekspansjon hos
søta bror.
– Absolutt ikke. Det er vanskelig
akkurat nå, men det har gått veldig bra over tid. Det har vært en voldsom
tilbakegang på annonser på papir, og når vi ikke klarer å kompensere på
brukerinntekter, slår det ut på nederste linje. Men vi har veldig tro på det svenske
markedet, og er utrolig fornøyd med investeringen i Stampen Media.
De siste årene har Polaris Media fylt opp banken, og betalt
ned gjeld. I fjor fikk de såpass mye penger fra salg av Vend-aksjer at de ga
aksjonærene et utbytte på over en milliard. Etter at de kjøpte Hallingdølen og
Setesdølen i fjor, og kjøpte seg fullt opp i Stampen i år, har de om lag 300
millioner på bok. Samtidig har aksjehoppet i Vend gjort at de har godt med
utbytte og verdier.
Koch er klar på at de ønsker å ekspandere, og sier man ikke
trenger å bruke en milliard hver gang man skal handle.
– Men vi må finne noe som er
riktig for oss. Vi har muskler til å kunne gjøre noe, men vi bruker ikke penger
bare for å bruke de. Men det han være en blanding av store og mindre ting, sier
han og legger til:
– Så kommer det jo an på hva
som er til salgs. Akkurat nå er det ikke så mye av de store tingene som er til
salgs. Men vi får se, plutselig dukker det opp muligheter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no