Onsdag denne uka varslet TV 2 en omorganisering i avdelingen som heter Digital - teknologi.
Den er i dag organisert i fem «domener»: Nyhets- og sportsprodukter, Play og lineær, Live- og innholdsproduksjon, Plattform og Kunde- og virksomhetstjenester.
I Digital-avdelingen er det blant annet tilbudt sluttpakker, og det åpnes for at ansatte kan søke jobb andre steder i TV 2.
– Alle medarbeidere som blir omfattet av endringene er svært dyktige, og for TV 2 er det ønskelig å klare å beholde så mange som mulig. Vi har behov for utviklere og digitale hoder i andre deler av TV 2 fremover, skriver organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld i en e-post.
TV 2 har ikke hatt mulighet til å stille til et muntlig intervju om saken.
Hun skriver at de som har jobbene i dag skal få gjøre sin egen vurdering av hva de vil gjøre - sluttpakke eller interne muligheter.
– Samtidig er det klart at det blir en overtallighet og vi er avhengige av at noen av de som er berørt velger sluttavtale for å komme i mål med frivillige løsninger.
De kan ikke si noe om hvor mange ansatte som berøres, eller hvor mange de trenger at slutter. Målet er å finne matcher med andre stillinger for så mange som mulig.
– Vi håper at vi skal klare å løse dette med frivillighet, og at vi unngår en nedbemanningsprosess.
Vil unngå større runder
Eltvik Vindfeld forklarer at de ønsker å unngå nye store runder med kostnadskutt og vil ha en sunn virksomhet på lang sikt.
– Vi må fortløpende se etter måter for å ta ned kompleksiteten og kostnader i organisasjonen. I mange tilfeller handler det om å ta i bruk ny teknologi eller arbeide og samhandle på nye måter. I noen tilfeller kan det også bety at vi skal bli færre medarbeidere.
Før sommeren gjorde de endringer på samme måte i markedsavdelingen. Da var det ni årsverk som ble overtallige.
Endringene nå handler om teknologi-teamene som jobber inn mot TV 2.no.
– Samtidig styrker vi team som skal jobbe med teknologi og fremtidige arbeidsprosesser på tvers av plattformer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no