Tirsdag offentliggjorde MBL de ferske lesertallene for andre kvartal i 2024. De viser at tilbakegangen for papiravisene forsetter, og at konsumet av papiraviser er nå under en fjerdedel av hva det var i år 2000.
Se alle tallene nederst i saken.
Digitalt er mobilen den største plattformen og hver dag benytter 65 prosent seg av Norges befolkning seg av medieinnhold fra norske nettaviser på mobilen. Totalt 72 prosent bruker daglig norske nettaviser.
– Like mange leser norske
nettaviser nå som for ett år siden, og 78 prosent leser daglig minst én avis
enten digitalt eller på papir. Norske medier er fortsatt en viktig del av folks
hverdag, og har sterke merkevarer som lykkes godt i et utfordrende marked, sier
Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.
Papiravisene har en tilbakegang på 12 prosent i forhold til samme
periode i fjor, og samtlige av de 15 største papiravisene har færre lesere enn
ved forrige rapportering. Hver dag leser 23 prosent av befolkningen minst en
papiravis, mot 27 prosent i tilsvarende periode året før.
Av de 152 målte avisene har bare to papiraviser hatt en økning på mer enn 1000 lesere. De 10 største papiravisene har en samlet
tilbakegang på 11 prosent, mens de 138 lokal- og regionavisene går tilbake med
13 prosent. Lesing av e-aviser holder seg stabilt og fire prosent leser e-aviser
daglig.
Den totale digitale dekningen for norske nettsteder øker med 1,6 prosent i
andre kvartal, mens nyhetsnettstedene har en vekst på én prosent, sammenliknet
med tilsvarende kvartal året før. Samlet kan lokal- og storbyavisene vise til
størst prosentvis digitalvekst, mens nisjeavisene er stabile og riksavisene
totalt sett går svakt tilbake.
VG har en positiv utvikling, og er Norges
største nyhetsnettsted med 2 millioner lesere, etterfulgt av NRK med 1,4
millioner og Dagbladet med 1,2 millioner i daglig dekning.
78 prosent leser minst én avis
enten digitalt eller på papir daglig i 2023/2024, sammenliknet med 79 prosent i
tilsvarende periode året før.
– De redaktørstyrte mediene er en
troverdig kilde og en foretrukken kanal for å holde seg oppdatert. Vi klarer
oss bra sammenlignet med andre land. Norske medier evner å se muligheter, og
drive produktutvikling tross et mer krevende annonsemarked. Tilbakegangen for
papir er som forventet, men er en påminnelse om at utfordringene med å
finansiere journalistikken ennå ikke er løst, sier Øgrey.
16 prosent leser minst ett papirmagasin daglig, det er en nedgang på åtte
prosentpoeng de siste fem årene. Åtte magasiner har fått flere lesere, og 28
magasiner har færre lesere sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt har
magasinene en nedgang på 4,8 prosent i forhold til tilsvarende periode året før.
Hjemmet er Norges største magasin
med 232 000 lesere per utgave, etterfulgt av Aftenposten Historie som øker og
har 217 000 lesere, og Se og Hør Tirsdag med 210 000 lesere.